به گزارش پارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری عصر امروز (دوشنبه) در جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه موضوع قاچاق کالا و ارز همواره یکی از دغدغه های مسئولین کشور بوده است گفت: ورود کالاهای قاچاق به کشور موجب نابودی تولید داخلی می شود و امکان رقابت را از تولیدکنندگان داخلی می گیرد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تصویب و ابلاغ قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بر لزوم تهیه آیین نامه های مربوطه تاکید کرد و از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواست برنامه ای جامع که وظایف دستگاه ها و بخشهای مختلف را مشخص نماید، برای سال ۹۳ تدوین کند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه مبارزه همه جانبه با قاچاق کالا و ارز باید از مسیرهای مختلف همچون مبارزه اقتصادی و مقابله از طریق اقدامات قضایی و انتظامی دنبال شود، خاطرنشان کرد: با تجارب و سوابق درخشان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، انتظار می رود در آینده شاهد عملکرد قابل قبولی از سوی ستاد باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی معاون اول قوه قضائیه نیز در این جلسه با بیان اینکه قاچاق کالا و ارز، تولید ملی و استقلال اقتصادی کشور را با مخاطره روبرو می کند گفت: مبارزه جدی با قاچاق نیازمند تدوین برنامه ای جامع است که وظایف و جزئیات لازم در آن لحاظ شده باشد.

محمدرضا باهنر نائب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به تصویب قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز آماده کمک به دولت و قوه قضائیه است و برای اصلاح و تصویب سایر قوانین و مقررات لازم آمادگی دارد.

در این جلسه رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضمن ارائه گزارشی از وضعیت قاچاق در کشور، با اشاره به اینکه درصد قابل توجهی از قاچاق متاثر از فرایندهای رسمی نظیر نحوه ورود و خروج کالا و مباحث مربوط به گمرکات و تعرفه کالاهاست، گفت: اگر فرایندهای مربوطه اصلاح، روانسازی و شفاف سازی شود، بخش قابل توجهی از قاچاق در کشور متوقف خواهد شد.

در این جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی به موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز پرداخته شد و اعضای ستاد پیشنهادات و راهکارهای مختلف را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند و مقرر شد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با توجه به ابلاغ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نسبت به تدوین آیین نامه های اجرایی این قانون و برنامه ای جامع و کامل برای سال ۹۳ اقدام نماید.

در این نشست همچنین گزارشی از آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی و جزئیات مربوط به تحقیقات صورت گرفته اخیر ارائه شد.