به گزارش پارس به نقل از فارس، حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با نوگون نهل نایب رئیس مجلس کامبوج که عصر روز گذشته صورت گرفت، با اشاره به چشم انداز مناسبات ایران و کامبوج اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های بالقوه موجود و پیشرفت های اخیر دو کشور در زمینه های گوناگون بسترهای لازم برای گسترش همکاری های دو کشور فراهم است.

وی افزود: با توجه به سهم قابل توجه همکاری های پارلمانی در تسریع روند رو به رشد مناسبات فی مابین مجلس شورای اسلامی از توسعه روابط خود با مجلس کامبوج استقبال می کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان با اشاره به پایین بودن سطح مناسبات تجاری و اقتصادی ایران و کامبوج خاطرنشان کرد: باید با مساعی مشترک و فعال کردن شرکت ها و بخش خصوصی دو کشور حجم مبادلات اقتصادی فی ما بین را افزایش داد.

ابوترابی فرد در ادامه تصریح کرد: نقش مهم جمهوری اسلامی در خاورمیانه و پیشرفت های علمی، فناوری و اقتصادی ایران و جایگاه قابل توجه کامبوج در آسه آن و جنوب شرق آسیا، فاکتورهای مهمی هستند که می تواند فرصت های جدیدی را فراروی دو کشور برای گسترش همکاری ها بگشاید.

ابوترابی فرد در پایان اضافه کرد: عصر حاضر آغاز تحولی است که طی آن جایگاه کشورهای آسیایی در معادلات بین المللی رو به صعود است و این نویدبخش آینده ای روشن در پرتو همکاری کشورهای مستقلی همچون جمهوری اسلامی ایران و کامبوج برای ملت های منطقه است.

نوگون نهل نایب رئیس مجلس کامبوج نیز در این دیدار از آمادگی مجلس و دولت این کشور برای گسترش روابط خود با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه ها مورد علاقه طرفین به ویژه در عرصه های تجاری و اقتصادی خبر داد.

نوگون نهل افزود: کامبوج علاقمند است در حوزه های انرژی و استفاده از فناوری در کشاورزی همکاری های جدی تری با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

نایب رئیس مجلس کامبوج همچنین اضافه کرد: با توجه به تحولات کنونی نظام اقتصادی کامبوج و مزیت های نسبی این کشور در زمینه کشاورزی و قدرت مطلق ایران در زمینه تأمین انرژی، ایران و کامبوج قابلیت گسترش هر چه بیشتر روابط خود را دارند که باید از آنها به نفع مردم دو کشور سود برد.

نوگون نهل در زمینه تسهیل و ارتقای روابط دو کشور نقش همکاری های پارلمانی را مهم ارزیابی کرد و در پایان گزارشی راجع به وضعیت کنونی پارلمان کامبوج ارائه کرد.