به گزارش پارس به نقل از فارس، به گزارش روزنامه آمریکایی « نیویورک تایمز» در پشت درگیری های سازمان اطلاعات مرکزی موسوم به « سیا» آمریکا و کمیته اطلاعات سنا آمریکا در خصوص پنهانکاری سیا درباره شیوه های بازجویی از زندانیان توافقی میان « لئون پانتا» رئیس سیا و سناتور « دایان فینستین» رئیس دموکرات کمیته اطلاعات سنا از ایالت کالیفرنیا صورت گرفت تا میلیون ها سند در یکی از پایگاههای سیا در نزدیکی ویرجینیا در اختیار کمیته اطلاعات سنا قرار گیرد.

این اسناد اطلاعات مربوط به مدت ۵ سال را تحت پوشش قرار داده بود، از آغاز این برنامه بازجویی از زندانیان تا سپتامبر ۲۰۰۶، زمانیکه زندانیان سیا به زندان نظامی آمریکا در خلیج گوانتانامو، کوبا منتقل شدند.

بر اساس این گزارش، در عین حال، پانتا به سیا دستور داد تا خود این اسناد را مورد بررسی قرار دهد و این اقدامی بود که به سیا کمک می کرد تا فهم بهتری از این اسناد که موافقت کرده بود آن را در اختیار ناظران کنگره قرار دهد، داشته باشد.

این بازبینی پانتا شامل، یک سری یادداشت هایی است که اخیراً معروف به « بازبینی پانتا» شده است و تحقیق داخلی بوده است که هم اکنون به مرکز نزاع بین سیا و کنگره تبدیل شده است.

برخی که این بازبینی را خوانده اند می گویند که بخش هایی از آن شامل متدهای بازجویی چون غرق مصنوعی بود. بازرسان کمیته اطلاعاتی سنا هر روز بر روی این اسناد کار می کردند و تا پایان سال ۲۰۱۲، بعد از سه سال کار، کارکنان کمیته اطلاعات گزارش خود را به پایان رساندند و برای دریافت یک پاسخ رسمی آن را به سیا تحویل دادند و جلسات محرمانه ای برای چندین ماه بین سیا و کمیته اطلاعات سنا برگزار شد.

« جان برنان» در اوایل ۲۰۱۳، ریاست سیا را برعهده گرفت و برخلاف پانتا و پترائوس، روسای سابق سیا، برنان وقتی روی کار آمد خواستار شفافیت بیشتر درباره عملیات های سیا شد.

برنان در حین جلسه رأی اعتمادش، گفت که خلاصه اجرایی گزارش کمیته اطلاعاتی را مطالعه کرده است و به نظر می رسید که سیا قدرت بیشتری در مقابل کنگره دارد زیرا اطلاعاتی دارد که کنگره به آن دسترسی ندارد و من این مسئله را نمی فهم.

ظرف چند ماه، برنان، پاسخ سیا را به کمیته اطلاعات سنا داد. مشخص نیست که چگونه و چه زمانی بازرسان کمیته اطلاعات سنا به بخش هایی از بازبینی پانتا دست پیدا کردند.

برخی مقامات می گویند که سیا هرگز قصد نداشته است که یادداشت های داخلی را در اختیار سنا قرار دهد اما تا اواخر سال گذشته میلادی، دموکرات های کمیته اطلاعات سنا فشار به سیا را افزایش دادند تا رسماً بازبینی داخلی را به آنها تحویل دهد. سناتور فینستین نامه ای به برنان نوشت و سناتور مارک اودار از ایالت کلرادو در حین یک جلسه استماع در ۱۷ دسامبر سال گذشته میلادی وجود چنین بازبینی را فاش کرد.

از آن پس، مقامات سیا مظنون شدند که بازرسان کمیته اطلاعات سنا که در تأسیسات ویرجینیا کار می کردند دستکم یک نسخه از بازبینی داخلی را دیده اند و سیا تحقیقات خود را آغاز کرد. در ماه ژانویه سیا نتایج تحقیقات خود درباره کمیته اطلاعاتی سنا را در یک نشست فشرده ارائه کرد که همین امر موجب تقابل و نزاع اخیر سیا و کمیته سنا شده است.

این گزارش در پایان می افزاید، پنج سال بعد از آنکه کمیته اطلاعات سنا تحقیقات خود را آغاز کرده است، نه گزارش آن و نه بازبینی پانتا فاش نشده است.