به گزارش پارس به نقل از فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس، در سفر به جمهوری کنگو امروز شنبه ۱۷ اسفندماه با نائب رئیس و کفیل رئیس مجلس این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

لاریجانی در این دیدار ضمن تقدیر و تشکر از نایب رئیس مجلس کنگو برای دعوت از سفر هیات پارلمانی ایران به این کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقمند به گسترش روابط میان گروه های دوستی و پارلمانی دو کشور است.

نماینده مردم قم درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: کنگو برای ایران اهمیت بسیاری دارد و علاقمند هستیم روابط میان دو کشور در سطح بیشتری گسترش بیابد و ازمواضع این کشوردر حمایت از جمهوری اسلامی ایران تشکر می کنیم.

وی تصریح کرد: حضور وزیر خارجه کنگو در اجلاس عدم تعهد و سفر رئیس پارلمان این کشور به تهران نشان از اهمیت توسعه روابط میان دوکشور دارد که گسترش روابط پارلمانی می تواند به تعمیق این روابط کمک شایانی داشته باشد.

این نماینده مردم درمجلس نهم، با بیان اینکه ایران دربخش کشاورزی، خدمات مهندسی و صنعت نفت آماده همکاری های مشترک با کنگو است، بیان کرد: همکاری های مشترک می تواند کنگو را در تکنولوژی نفت و صنایع جانبی آن مانند احداث پالایشگاه نفت و پتروشیمی با پیشرفت های بسیاری روبه رو کند.

لاریجانی، افزود: ایران و کنگو می توانند در زمینه معدن و احداث پل همکاری های مشترکی داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در زمینه کشاورزی توافقات اولیه میان دوکشور صورت گرفته، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران آماده هرگونه همکاری در بخش پزشکی و تاسیس بخش هلال احمر در این کشور است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به توصیه بنیانگذار انقلاب اسلامی برای تعمیق مناسبات با کشورهای آفریقایی اهمیت بسیاری قائل است، تصریح کرد: ایران در حوزه هایی مانند قانونگذاری، دیپلماسی، آموزش فنی و حرفه ای وافزایش سطح توانایی های تجاری حاضر به همکاری بیشتربا جمهوری کنگو است.

رئیس مجلس در پایان، گفت: ایران درجهت رونق بخشی به این منطقه و حوزه روابط پارلمانی آماده انتقال تجارب خوب خود است.

در این دیدار نائب رئیس و کفیل ریاست مجلس کنگو ضمن تشکر از سفر هیات پارلمانی ایران به این کشور، گفت: همکاری های مشترک دو کشور باید توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در طی سال های گذشته سفر های متقابل هیات های پارلمانی دو کشورافزایش یافته است و لذا امیدواریم از طریق ایجاد روابط پارلمانی که همان گروه دوستی است، روابط دو کشور تعمیق یابد تا شاهد توسعه هرچه بیشترهمکاری های مشترک باشیم.

نائب رئیس مجلس کنگو، با بیان اینکه ایران در بخش قانونگذاری تجارب خوبی دارد، افزود: جمهوری کنگو علاقمند است درجهت حل مشکلات قانونگذاری در این کشور ازاین تجارب استفاده کند.

نائب رئیس و کفیل ریاست مجلس کنگو، تصریح کرد: ایران همیشه درنمایشگاه های کنگو حضورفعالی دارد و باید از اینگونه اقدامات تشکر کرد و امیدواریم بتوانیم محصولات کنگو را درنمایشگاه های ایران عرضه کنیم.