به گزارش پارس به نقل از کیهان، این تحلیل را رابرت پستن دبیر اقتصادی شبکه دولتی انگلیس-بی بی سی- عنوان کرد. وی در تحلیلی خاطرنشان کرد: اگر تحریم های مالی و تجاری در مورد روسیه به اجرا گذاشته شوند هزینه های آن برای بریتانیا ممکن است از روسیه بیشتر باشد. شاید به همین خاطر است که وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه ای نوشته است: « دولت بریتانیا در حال حاضر نباید از اعمال تحریم علیه روسیه و یا بستن مراکز مالی لندن به روی روس ها حمایت کند. »


طبق تازه ترین آمارهای موجود که مربوط به سال ۲۰۱۱ است، حجم سرمایه گذاری بریتانیا در روسیه بالغ بر ۴۶ میلیارد پوند است و در مقابل سرمایه گذاری روسیه در بریتانیا حدود ۲۷ میلیارد پوند است. به همین خاطر در صورت اعمال تحریم مالی و مسدود کردن اموال و سرمایه گذاری ها، طرف بریتانیایی خیلی بیشتر از طرف روس متضرر خواهد شد.
بی بی سی اضافه می کند: در عین حال باید به خاطر داشت که مازاد معاملات تجاری بریتانیا با روسیه طی دو سال اخیر از حدود دو میلیارد به سه میلیارد پوند رسیده است و هرگونه توقفی در مبادلات بازرگانی بیشتر به ضرر بریتانیا تمام خواهد شد.


داشتن مازاد در معاملات تجاری با اقتصادهای بزرگی مثل روسیه برای اقتصاد بریتانیا بسیار مهم است چون طی سه دهه گذشته بریتانیا در مناسبات تجاری خود با جهان همیشه کسری موازنه داشته است.
این گزارش حاکی است: هرگونه توقف و یا قطع معاملات تجاری با روسیه رشد مناسبات تجاری بریتانیا با جهان را دشوارتر خواهد کرد. افزایش حجم تجارت خارجی بریتانیا یکی از اهداف مهم دولت فعلی و یکی از راههای اصلی برای کاستن از حجم عظیم بدهی های این کشور است.


با صراحت باید گفت که درآمد حاصل از سرمایه گذاری های بریتانیا در روسیه یکی از عوامل مهم برای ایجاد تعادل در میزان خرج و دخل بریتانیا است.


بریتانیا در عرصه تجارت کالا و خدمات با روسیه همیشه کسری موازنه داشته و به عنوان نمونه حجم این کسری موازنه در سال ۲۰۱۲ حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون پوند بوده است. اما اموال و سرمایه گذاری های بریتانیا در روسیه به نسبت سرمایه گذاری های روسیه در بریتانیا حدود چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون پوند درآمد بیشتری داشته است.


پستن در ادامه این گزارش تصریح کرد: شاید چنین تصوری بسیار وسوسه برانگیز باشد که فکر کنیم در صورت تحریم مالی و تجاری روسیه تنها کسانی که ضرر خواهند کرد معدودی از میلیونرهای روس هستند که در لندن و سایر نقاط بریتانیا خانه های مجلل و یا باشگاه های فوتبال را خریداری کرده اند. ولی واقعیت این است که چنین اقدامی برای بخش مالی و تجاری بریتانیا ضررهای سنگینی به بار خواهد آورد.


همچنین بانک های بریتانیایی بیش از ۱۹ میلیارد پوند به بخش های خصوصی و عمومی روسیه وام داده اند و حجم تضمین های مالی این وامها بالغ بر ۴۲ میلیارد پوند است.


دبیر اقتصادی بی بی سی در پایان تاکید می کند: مجموعه این اطلاعات ثابت می کند که اروپا بسیار بیشتر از آمریکا از نظر اقتصادی و مالی با روسیه ارتباط دارد و این ارتباط صرفاً وابستگی بخش اعظمی از اروپا به گاز صادراتی روسیه نیست. حدود یک سوم از گاز مصرفی در اروپا از روسیه وارد می شود. بنابراین رهبران اروپایی متفاوت از رهبران آمریکا، قبل از اتخاذ هر تصمیمی در مورد مجازات و تحریم اقتصادی روسیه به همه این مسائل فکر خواهند کرد.