به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، ساکی در پاسخ به این سوال که چه زمانی شرایط دیپلماتیک برای سفر کری به تهران فراهم می شود گفت: چنین طرحی وجود ندارد و من هیچ پیش بینی درباره این موضوع برای آینده ندارم.

به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا،   خبرنگار دیگری گفت: خبرگزاری ایران از سفر کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران در روز شنبه خبر داده است. وی قرار است در این سفر با حسن روحانی رئیس جمهور ایران و مقامات این کشور گفتگو کند و سپس به اصفهان برود آیا آمریکا واکنشی در این خصوص دارد؟

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: البته من باید شما را درباره این اطلاعیه خاص به اتحادیه اروپا ارجاع دهم من مطمئن نیستم آیا آنها اطلاعیه ای در این خصوص داده اند یا خیر بنابراین من نمی خواهم ازجانب آنها اطلاعیه ای صادر کنم. این طبیعی است که باتوجه به نقش مهم اشتون در مذاکرات، وی با مقامات ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک در تماس باشد. من در این خصوص شما را به اتحادیه اروپا ارجاع می دهم.

وی در پاسخ به سوالی درباره ادامه گفتگوهای پنج بعلاوه یک گفت: من فکر می کنم اکنون جلسات مشورتی درحال برگزاری است و کارشناسان فنی درحال آماده سازی مقدمات دور بعدی گفتگوهای جامع هستند. من فکر می کنم باتوجه به نقش مهم اشتون در این مذاکرات، تماس نزدیک وی با اعضای شرکت کننده در این گفتگوها طبیعی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ممکن است جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز اشتون را در این سفر همراهی کند گفت: چنین طرحی وجود ندارد.

ساکی در پاسخ به این سوال که آیا شما تصور می کنید دستیابی به یک توافقنامه کاملا جامع هسته ای با آنها ضروری است گفت: ما با زمان برنامه ریزی برای فراهم کردن شرایط سفر به ایران خیلی فاصله داریم.

خبرنگاری از ساکی پرسید: باتوجه به وابستگی بسیاری از کشورها به نفت و گاز ایران، آیا می توان طرح تحریم های اقتصادی و دیپلماتیک روسیه را با تحریم های ایران مقایسه کرد چرا که بسیاری از متحدان آمریکا نیز به نفت و گاز روسیه وابسته اند؟

ساکی گفت: قطعا شرایط با هم فرق دارد اما به هر حال در این شرایط روسیه، اروپا، اوکراین و بازار صادرات وجود دارند.

خبرنگار دیگری درباره سوریه گفت: همانطور که رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در سوریه گفت ما باید همه را در گفتگوهای سوریه مشارکت دهیم و تصمیم کنار گذاشتن ایران از این گفتگوها تصمیمی اشتباه و غلط بود. من تعجب می کنم شما درباره اظهارات فورد صحبت نمی کنید قطعا شما حرف های وی را شنیده اید.

ساکی گفت: درست است اما موضع ما به عنوان دولت آمریکا تغییری نکرده است. فورد اکنون یک شهروند عادی است.

ساکی در پاسخ به این سوال که آیا شما همچنان تصور می کنید کنار گذاشتن ایران از گفتگوهای ژنو کاری درست است گفت: موضع ما در این خصوص تغییری نکرده است.