به گزارش پارس به نقل از واحد مرکزی خبر، این مقام آمریکایی که به کیف سفر کرده است، اقدام « تهاجمی » روسیه علیه اوکراین را محکوم و اعلام کرد واشنگتن در پی رویارویی با مسکو نیست.

جان کری در کنفرانسی خبری گفت: « من فکر می کنم واضح است که روسیه تمام توان خود را به منظور پیدا کردن بهانه ای برای تهاجم بشتر به اوکراین به کار گرفته است. »

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کیف، کری با تمجید از رفتار « کاملا مسئولانه » مقامات جدید اوکراین که به « آرامش و خودداری از اقدامات خشونت آمیز » دعوت کردند، گفت: « روسیه از محاصره اقلیت روس زبان سخن می گوید که حقیقت ندارد. »

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: « من در خیابان ها هم کسی را ندیدم که احساس کند تهدید می شود. نگرانی آنها از حمله احتمالی روسیه است. »

جان کری با تاکید بر تعهد آمریکا برای حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین گفت: « ما این اقدام تهاجمی فدراسیون روسیه را محکوم می کنیم. »

نیروهای روسیه بخش بزرگی از کریمه، جمهوری خود مختار روس زبان در جنوب اوکراین را تحت کنترل خود در آورده اند. ناوگان روسیه در دریای سیاه در کریمه مستقر است.

جان کری گفت: « رئیس جمهور (باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا) و من می خواهیم برای روسیه و هر کسی در جهان مشخص شود که ما در پی رویارویی نیستیم. »

کری خاطر نشان کرد « در صورتی که روسیه از تشدید تنش دست بر ندارد و نخواهد به صورت مستقیم با دولت اوکراین همان طوری که ما می خواهیم همکاری کند، متحدان ما گزینه ای دیگر غیر از پیوستن به ما نخواهند داشت و ما از تدابیری که در روزهای اخیر برای منزوی کردن روسیه در صحنه سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی اتخاذ کردیم، پا فراتر خواهیم گذاشت. »

جان کری اوایل این هفته از احتمال تحریم روسیه سخن گفت که با سقوط بیش از ۱۰ درصدی ارزش سهام بورس مسکو و نگرانی شرکت های روس همراه بود