به گزارش پارس به نقل از ایسنا، ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس در نشست مجلس عوام این کشور گفت: ما از روسیه می خواهیم خویشتندار باشد و به حاکمیت اوکراین احترام بگذارد.

وزیر خارجه انگلیس افزود: روسیه حاکمیت اوکراین را نقض کرد و ما این اقدامات را که با منشور سازمان ملل و با تمام معاهده های منعقد شده میان اوکراین و روسیه در خصوص ناوگان دریای سیاه مغایرت دارد، محکوم می کنیم. نیروهای روسی وارد کریمه شده اند و مسکو با این تصمیم خود معاهده بوداپست را نقض کرده است.

این مقام انگلیسی عنوان داشت: روسیه پیشتر همچون انگلیس بر عدم استفاده از سلاح در اوکراین به جز در صورت دفاع از خود تاکید کرده بود. باید تضمین هایی در خصوص حقوق اقلیت ها وجود داشته باشد. من از واکنش دولت اوکراین و پاسخ آنها به اقدامات تحریک آمیز استقبال می کنم. اوکراین دست به خشونت نزد. خطر تشدید شرایط در این کشور وجود دارد.

ویلیام هیگ در ادامه افزود: دولت انگلیس با دولت اوکراین، آمریکا و گروه هفت تماس دارد و هدف از این اقدامات جلوگیری از تشدید شرایط نظامی در اوکراین است. مسائل مربوط به اقلیت های روس زبان در اوکراین باید از طریق راه حل های سیاسی و نه خشونت حل شود. آنها خواهان تغییرات ریشه ای هستند و ما نسبت به تشدید شرایط هشدار می دهیم.

ویلیام هیگ در ادامه بر این مساله تاکید کرد که بحران اوکراین امنیت و ثبات اروپا را تهدید می کند.

وی با بیان اینکه انگلیس، روسیه را از اقدامات تحریک آمیز بر حذر می دارد، عنوان داشت: شورای امنیت در نشست اخیر خود خواهان اعزام هیاتی به اوکراین شد تا بر حفظ حاکمیت این کشور تاکید کند.

ویلیام هیگ خاطرنشان کرد: در صورتی که روسیه از نیروهای نظامی خود استفاده کند اتحادیه اروپا روش هایی را برای مقابله با این امر در پیش خواهد گرفت.

وی در ادامه افزود: دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اخیرا تاکید کردند که روسیه بهای این مواضع خود در خصوص اوکراین را می پردازد.