به گزارش پارس به نقل از تسنیم، حجت الاسلام احمد سالک کاشانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص سفر برخی از اعضای این کمیسیون به آفریقای جنوبی که هفته گذشته صورت گرفت، اظهار داشت: این سفر مأموریتی بود که از طرف کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اهداف متعددی به آفریقای جنوبی صورت گرفت.

وی ادامه داد: از جمله اهداف سفر ما به آفریقای جنوبی بررسی و ارزیابی عملکرد دستگاه های زیرمجموعه کمیسیون فرهنگی مانند وزارت ارشاد، رایزنی فرهنگی، مجمع جهانی اهل بیت (ع) و سایر دستگاه ها، ایجاد ارتباط با ظرفیت بسیار بالای مسلمانان در منطقه، ارتباط با مراکز فرهنگی آفریقای جنوبی جهت تقویت رابطه میان ایران و آفریقای جنوبی بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به نشست های اعضای کمیسیون گفت: در این سفر ۲۲ نشست مهم برگزار شد که از جمله آن می توان به نشست با سرکار خانم فاطمه حدیج مشاور عالی رئیس مجلس آفریقای جنوبی، نماینده ویژه وزیر فرهنگ آفریقای جنوبی، جلسه با شخصیت های انقلابی ضد آپارتاید که از شیعیان و مسلمانان بودند از جمله احمد قاسم و وین سن اشاره کرد.

درخواست ایرانیان مقیم آفریقا برای تقویت زبان فارسی فرزندانشان

حجت الاسلام سالک با بیان اینکه ما با روزنامه های آفریقای جنوبی نیز مصاحبه انجام دادیم، یادآور شد: همچنین در این سفر بازدیدی از مراکز شیعیان در آفریقای جنوبی و پرولتاریا و ژوهانسبورگ داشتیم و نشستی نیز با ایرانیان مقیم آفریقای جنوبی برگزار کردیم. که این نشست آنها توقعاتی که در خصوص تقویت زبان فارسی برای حفظ زبان فرزندانشان را داشتند، مطرح کردند.

وی ادامه داد: در این سفر جلساتی با علمای آفریقای جنوبی همچون آقای آفتاب حیدر و عرب خراسانی وسایر شخصیت ها برگزار کرده و نشستی نیز با رایزن فرهنگی در بحث فعالیتها و نشست دیگری با سفیر جمهوری اسلامی ایران داشتیم. همچنین از رادیوی شیعیان آفریقای جنوبی با عنوان ۷۸۶ بازدید کرده و آقای شجاعی آموزش های لازم در این زمینه را به آنها ارائه کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در این سفر اعضای کمیسیون فرهنگی از مراکز فرهنگی آفریقای جنوبی بازدید کرده و نشستی با ۴۰ نفر از دانشجویان بومی جامعةالمصطفی داشتند. در مجموع دستاورد این سفر شناخت نسبت به ظرفیت های موجود در آفریقای جنوبی و تأثیرگذاری بر آنها بود و این سفر پربار و موفقی بود که برخی از اعضای کمیسیون فرهنگی انجام داده اند.

حجت الاسلام سالک در پایان خاطرنشان کرد: در نخستین جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گزارش این سفر به کمیسیون ارائه خواهد شد.