گفتگوی پوتین با مرکل

به گزارش پارس به نقل از مهر، همزمان با اوج گرفتن تنش ها در اوکراین بویژه شبه جزیره کریمه و اعلام فرانسه و انگلیس برای کنار گذاشتن روسیه از جی هشت، " ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه، بصورت تلفنی با" آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان به گفتگو پرداخت.

به گزارش صدای روسیه، پوتین در این گفتگوی تلفنی اعلام کرده که روس زبانها و شهروندان روس حاضر در جزیره کریمه مورد تهدید قرار گرفته اند و از آنجا که روسیه در این مورد با یک وضعیت فوق العاده مواجه شده باید از این افراد دفاع کند.

مرکل نیز در این گفتگو ضمن ابراز نگرانی از وضعیت موجود در اوکراین بر لزوم ادامه همکاری های روسیه و آلمان از طریق اقدامات دوجانبه و چندجانبه برای بازگرداندن آرامش به این کشور تاکید کرد.

رئیس جمهور روسیه نیز با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی راست گرایان افراطی در اوکراین به مواردی از تهدیدهای انجام گرفته علیه روس تبارهای حاضر در اوکراین اشاره کرد.

در خصوص این گفتگوی تلفنی، دفتر صدر اعظم آلمان بیانیه ای را منتشر کرده که در آن امده است: پوتین موافقت خود را برای انجام مذاکره با طرف اوکراینی و تشکیل فوری کمیته ای جهت بازگرداندن آرامش به اوکراین اعلام کرده است.

ورود نظامیان بلند پایه اوکراین به کریمه

در حالی که کشورهای غربی به شدت نگرانی خود را از ورود نظامیان روسی به کریمه اعلام کرده اند گزارش هایی در خصوص حضور نظامیان بلند پایه اوکراینی در این شبه جزیره منتشر شده است. حضور این فرماندهان ارتش اوکراین در کریمه بعد از اعلام آماده باش ارتش در اوکراین و فراخواندن نیروهای ذخیره برای خدمت انجام می شود.

در همین رابطه روز گذشته در شورای وزیران کریمه نشستی برگزار شد که تمامی مقامات این جزیره خودمختار در آن شرکت داشتند. در این جلسه در مورد آخرین تحولات این منطقه بحث و رایزنی شد.

هشدار اشتاین مایر در مورد اخارج روسیه از جی هشت

خبر دیگر در مورد اوکراین آنکه، همزمان با اعلام فرانسه و انگلیس در خصوص خروج روسیه از سازمان جی هشت بواسطه اقدامات این کشور در خصوص اوکراین، " فرانک والتر اشتاین مایر" وزیر امور خارجه آلمان، در مورد خروج روسیه از این سازمان هشدار داد.

اشتاین مایر در این رابطه گفت: جی هشت تنها نهادی است که کشورهای غربی بصورت مستقیم با روسیه مذاکره می کنندبنابراین ما باید این نهاد را حفظ کنیم.

وزیر امور خارجه آلمان در ادامه به برنامه سران کشورهای غربی برای گفتگو در مورد بحران اوکراین اشاره کرد و گفت: باید از دست زدن به هر اقدامی که موجب سخت تر شدن اوضاع در اوکراین می شود خودداری کرد.

گفتگوی تلفنی وزیران خارجه چین و روسیه

در میان رایزنی مقامات کشورهای مختلف در خصوص اوکراین، وزیران امور خارجه چین و روسیه نیز با یکدیگر بصورت تلفنی گفتگو کردند.

این گفتگوی تلفنی در حالی است که چین تا کنون موضع مشخصی را در قبال بحران اوکراین اتخاذ نکرده و بیانیه خاصی نیز در این رابطه از سوی وزارت خارجه آن منتشر نشده است.

برنامه کری و اشتون برای سفر به اوکراین

اما شاید مهمترین خبر در مورد تحولات اوکراین، برنامه" جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا، و" کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای سفر به اوکراین باشد. وزارت خارجه آمریکا تاریخ دقیق سفر کری به کی یف را اعلام نکرده اما عنوان داشته که این سفر ظرف روزهای آتی انجام می شود.

کری شب گذشته انتقادات تندی را علیه روسیه انجام داده بود.

در همین رابطه اشتون نیز روز چهارشنبه در کی یف با مقامات جدید این کشور دیدار خواهد کرد. اشتون پیشتر و در زمان اوج گرفتن بحران در اوکراین که منجر به برکناری ویکتور یانوکوویچ گردید، به کی یف سفر کرده بود.

تیموشنکو: مذاکره با روسیه ممکن نیست

اما یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق اوکراین، که جدیدا از زندان آزاد شده در اظهارتی اعلام کرد که در شرایط فعلی نمی توان انتظاری از مذاکرات روسیه و اوکراین داشت.

تیموشنکو این اظهارات را در حالی بیان کرد که قرار است امروز دوشنبه در مسکو با مقامات کرملین دیدار و گفتگو کند. نخست وزیر سابق اوکراین در ادامه افزود: در شرایط کنونی و تا زمانی که مسکو دیدگاه خود را نسبت به وضعیت اوکراین تغییر نداده، مذاکره بین روسیه و اوکراین موفقیت آمیز نخواهد بود.

این اظهارات در حالی شنیده می شود که پارلمان اوکراین روز گذشته از دولت این کشور خواست تا گروهی را برای مذاکره با دولت روسیه و انجام اقدامات لازم برای تامین تمامیت ارضی کشور تشکیل دهد.

لازم به ذکر است که تیموشنکو امروز، دوشنبه به مسکو سفر خواهد کرد تا با مقامات روسی در خصوص حل و فصل اوضاع در منطقه کریمه (جنوب اوکراین) مذاکره کند.

نخست وزیر سابق اوکراین همچنین اعلام کرد که دولت جدید این کشور در حال انجام مذاکراتی با اتحادیه اروپا برای امضای توافقنامه اتحاد با این سازمان است.

تیموشنکو گفت: ما دقیقا همین حالا باید با امضای توافقنامه اتحاد بخشی از جامعه اروپا شویم. در حال حاضر هم تیم رهبری ما در حال مذاکره با رهبران جهان برای تحقق این مسئله است.