به گزارش پارس به نقل از تسنیم، جعفر میلی منفرد معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه ها و موسسات آموزشی غیردولتی و غیرانتفاعی، با بیان اینکه در زمینه اصلاح اساسنامه موسسات و مراکز آموزشی غیردولتی و غیرانتفاعی نیازمند طی کردن ۱۰ گام هستیم، گفت: باید با یک نگاه درست و همه جانبه مسائل مختلف این دانشگاه ها را مورد نظر قرار دهیم و در این زمینه نیازمند اشرافیت بر مسائل این دانشگاه ها هستیم و باید آنها را با یک نگاه غیردولتی مورد توجه قرار داد، زیرا نمی توان با نگاهی که از دانشگاه های دولتی برآمده به حل معضلات این موسسات اندیشید. میلی منفرد با بیان اینکه هدف اصلی وزارت علوم ارتقای کیفی موسسات و مراکز آموزش عالی غیردولتی است، گفت: باید زمینه ای ایجاد شود تا این موسسات بتوانند از حداکثر ظرفیت ها استفاده کنند و بهترین کیفیت ها را داشته باشند و برای این مسئله نیازمند شناسایی عمیق مسائل و چالش های این موسسات و استفاده بهتر از ظرفیت آنها هستیم.

وی به مسئله شهریه ها در این مراکز اشاره کرد و گفت: در این زمینه دیدگاه هایی وجود دارد و حتی چند دسته کردن شهریه ها، آزاد سازی آنها و رتبه بندی آنها وجود دارد که می توان با شفاف سازی ضوابط به سمت بهینه کردن فرآیندهای دانشگاهی حرکت کرد.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به سخنان برخی از روسای مراکز دانشگاهی غیردولتی در خصوص ظرفیت های پذیرش در دانشگاه پیام نور، گفت: نیازمند توجه به کمیته ساماندهی موسسات غیرانتفاعی هستیم. مسئله پیچیده ای در زمینه دانشگاه های غیردولتی و غیرانتفاعی وجود دارد و باید بتوانیم در مسئله پذیرش ۷۰،۳۰ پذیرش دانشجو در دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی توازن ایجاد کنیم.

میلی منفرد اظهار داشت: ظرفیت های پذیرش دانشگاه های پیام نور در مقابل ظرفیت های پذیرش های دانشگاه های دولتی نسبت را به ما تحمیل می کند و ظرفیت های این دانشگاه در برابر دانشگاه های غیرانتفاعی با وزنی معادل ۷۰ در برابر ۳۰ است.

وی گفت: دسته بندی و جمع بندی اساسنامه دانشگاه های غیرانتفاعی و غیردولتی در دستور کار وزارتخانه است و شاید از ظرفیت های مجلس نیز در این زمینه استفاده کنیم.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: در بحث ظرفیت و پذیرش دانشجو در دانشگاه های مختلف نیازمند ارائه گزارش شفاف و دقیق هستیم، به شکلی که باید مسئله ظرفیت و پذیرش دانشجو را در دانشگاه های آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و غیرانتفاعی شفاف کنیم و بفهمیم که دانشگاه آزاد چگونه توانسته با ارائه ظرفیت پذیرش دانشجو به شکل غیرآزمون ظرفیت های خود را بالا ببرد. باید آئین نامه ها، ظرفیت ها و مقررات را بررسی کرد و بدانیم چه مسائلی را این ظرفیت ها ایجاد کردند تا از طریق آن بتوانیم آئین نامه ها را بازنگری کنیم.

میلی منفرد با اشاره به ضرورت تحلیل و بررسی در خصوص مسائل دانشگاه های آزاد، غیرانتفاعی و پیام نور در زمینه پذیرش دانشجو، گفت: پردیس های دانشگاهی طبق قانون توسط دانشگاه های مادر ایجاد می شود اما هم اکنون شاهدیم که تعدادی از دانشگاه ها که ظرفیت های لازم در این زمینه را ندارند پردیس های دانشگاهی را ایجاد کردند و در شهرستان های مختلف به فعالیت می پردازند.

وی با اشاره به اینکه باید ۱۵ مشکل اساسی دانشگاه ها را اولویت بندی کرده و مورد بررسی قرار دهیم، گفت: ما به دنبال ایجاد توازن بین دانشگاه های آزاد، غیرانتفاعی، پیام نور و علمی کاربردی هستیم و باید از همه این دانشگاه ها حمایت کنیم، به شکلی که باید وزارت علوم در کنار همه مجموعه های آموزشی باشد. اگر تقابلی بین این دانشگاه ها ایجاد شود ضربه می خوریم و نظر وزیر علوم این است که ما این مجموعه ها را در کنار هم قرار دهیم نه مقابل یکدیگر.

معاون آموزشی وزارت علوم در پایان گفت: قطعا اگر در این فرآیند و اصلاح اساسنامه بتوانیم از ظرفیت ها و نظرات همه کارشناسان استفاده کنیم و نگاه کارشناسی در این زمینه داشته باشیم، می توانیم به نتایج خوبی در این زمینه دست یابیم.