به گزارش پارس به نقل از فارس، با وجودی که گروه تروریستی النصره سوریه، هنوز در فهرست گروه های تروریستی آمریکا قرار دارد اما در تازه ترین فهرست تروریستی که از سوی وزارت خارجه آمریکا منتشر شده، نام ابومحمد الجولانی، رهبر این گروه به چشم نمی خورد.

این درحالی است که در لیست تروریستی سال ۲۰۱۳ واشنگتن، الجولانی یکی از افرادی بود که نامش در رده های بالای فهرست قرار داشت و از سوی آمریکا ۷ میلیون دلار جایزه برای زنده یا مرده وی تعیین شده بود.

به نظر می رسد خروج نام الجولانی از فهرست تروریست های تحت تعقیب آمریکا که شامل ۵۴ مظنون است و در صدر آنها ایمن الظواهری، رهبر القاعده قرار دارد، تلاشی است از سوی این کشور تا النصره را بیش از پیش از القاعده جدا کند تا در نهایت نام این گروه را از فهرست تروریستی خود خارج کند.

جبهه النصره به تازگی با دو گروه اسلام گرای بزرگ دیگر یعنی" جبهه اسلامی" و" جیش المجاهدین" که از سوی آمریکا به عنوان اسلام گراهای میانه رو شناخته می شوند، معاهده همکاری و اتحاد امضا کرده است که این دو گروه از کمک های نظامی واشنگتن به شکل مستقیم استفاده می کنند. این بدان معناست که تسلیحات اعطایی آمریکا به مخالفان سوریه به طور غیر مستقیم به جبهه تروریستی النصره نیز می رسد.

البته در این بین نقش قطر و عربستان نیز در خارج کردن نام الجولانی از فهرست تروریستی آمریکا بسیار پررنگ بود. این دو کشور حامی مخالفان سوری، بعد از بالا گرفتن اختلاف میان النصره و" دولت اسلامی عراق و شام" تلاش فراوان کردند تا آمریکا را مجاب کنند که النصره یک گروه اسلام گرای" میانه رو" است و باید از فهرست تروریستی خارج شود.

این درحالی است که لقب و سمت الجولانی در تشکیلات القاعده" فرمانده پایگاه جهاد در سرزمین شام" است که از سوی الظواهری به وی داده شده و در بیانیه ای که چندی پیش خود الظواهری آن را قرائت کرد، النصره شاخه رسمی القاعده در سوریه معرفی شد.

دولت آمریکا در دسامبر ۲۰۱۳ تصمیم گرفت تا به مخالفان سوری کمک های نظامی اعطا کند که شبه نظامیان اسلام گرای به اصطلاح میانه رو نیز از همین دست گروه ها تلقی می شوند و کمک های تسلیحاتی آمریکا را دریافت می کنند. به نظر می رسد واشنگتن قصد دارد خیلی زود النصره را نیز در جمع این" اسلام گراهای میانه رو" بگنجاند تا به هر شکل ممکن پیشروی های ارتش سوریه را متوقف کند.

واشنگتن به تازگی برنامه ای را در دستور کار قرار داده که بر اساس آن مقادیر قابل توجهی سلاح" تاثیر گذار" از مرزهای شمالی و جنوبی وارد سوریه می شود و در اختیار مخالفان مسلح قرار می گیرد تا در فصل بهار حمله گسترده ای از سوی آنها از چند محور به ویژه در دمشق پایتخت علیه ارتش سوریه آغاز شود.

آمریکایی ها و همپیمانان منطقه ای آنها به این نتیجه رسیده اند که اگر به هر شکل ممکن میان گروه های مخالف سوریه اتحاد ایجاد نکنند، ارتش سوریه خیلی زود مناطق حساس را از چنگ مخالفان بیرون خواهد کشید، به همین دلیل است که این کشورها تلاش های زیادی را آغاز کرده اند تا حتی گروه های کوچک مخالفان را در یک چارچوب مشخص متحد کنند و یقینا نقش جبهه النصره که یکی از بزرگترین گروه های مخالف سوری است، در این طرح بسیار حیاتی خواهد بود.