به گزارش پارس به نقل از فارس، « سیدمحمد موسی هاشمی گلپایگانی» سفیر ایران در ترکمنستان امروز (چهارشنبه) در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‏ آباد، تصریح کرد: در سفر « رشید مرداف» وزیر خارجه ترکمنستان به ایران که هفته گذشته و در رأس یک هیأت بلندپایه اقتصادی، به همراه برخی وزرا و رؤسای بانک های تجاری صورت پذیرفت، ملاقات‏ های بسیار مهمی انجام شد که ما امیدوار هستیم اثرات مثبت این ملاقات‏ ها را در روند روبه رشد روابط ۲ کشور در آینده، شاهد باشیم.

سفیر کشورمان که در کلیه جلسات وزیر خارجه ترکمنستان در تهران حضور داشت، افزود: در این سفر، مرداف در دیدار با رئیس جمهور کشورمان، دعوت نامه رسمی رئیس جمهور ترکمنستان را تقدیم وی کرد که دکتر روحانی نیز ضمن استقبال از این دعوت، ابراز امیدواری کرد که در فرصتی مناسب، این سفر را که بارها رئیس جمهور ترکمنستان هم به صورت شفاهی (در تهران و در مراسم تحلیف و نیز در سفر ریاست محترم مجلس شورای اسلامی ایران به عشق‏ آباد) و هم به صورت کتبی و رسمی ابراز داشته، انجام پذیرد. ما نیز امیدواریم که این سفر انشاالله در وقت مقتضی و در ماه های آینده صورت گیرد که قطعا گام بسیار مؤثر و مهمی در گسترش روابط و همکاری های درازمدت ۲ کشور خواهد بود.

وی تصریح کرد: برنامه ‏ ریزی ما در جهت سفر ریاست جمهوری به ترکمنستان، پیش از ماه مبارک رمضان است که البته هنوز تاریخ قطعی آن مشخص نیست و در حال انجام مقدمات مربوط به این سفر می باشیم.

سفیر ایران در بخش دیگری گفت: وزیر خارجه ترکمنستان و هیأت همراه، همچنین در جریان سفر هفته گذشته خود به ایران با وزرای نفت، نیرو، راه، صنعت معدن و تجارت و وزیر امور خارجه ملاقات‏ های مبسوطی داشتند و با توجه به اینکه وزرای مربوطه در این سفر ایشان را همراهی می کردند، بحث‏ های تخصصی در جهت رفع موانعی که در سر راه گسترش روابط همه جانبه ۲ کشور در عرصه اقتصادی وجود دارد، صورت پذیرفت که در نهایت، طرفین بر گسترش هر چه وسیع تر روابط ۲ کشور در آینده نزدیک تأکید داشتند.

نعمت زاده امروز به عشق‏ آباد می‏ آید/ برگزاری هشتمین نمایشگاه اختصاصی ایران در عشق‏ آباد

وی افزود: وزیر خارجه ترکمنستان همچنین در جریان سفر هفته گذشته خود به تهران در دیدار با مهندس « نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان نسبت به همکاری های وسیع تجاری توافقاتی انجام شد و همچنین قرار شد که وی در رأس یک هیأت اقتصادی از وزارت مربوطه و همچنین سازمان توسعه تجارت و دیگر ارگان های مربوطه، امروز (چهارشنبه) به عشق‏ آباد سفر کنند که حضور در افتتاحیه نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در عشق ‏ آباد که روز پنجشنبه (۸ اسفند ماه) آغاز به کار می‏ کند، از برنامه های این سفر می باشد.

هاشمی گلپایگانی تأکید کرد: این نمایشگاه، بزرگترین نمایشگاهی است که تا به حال در عشق‏ آباد به عنوان نمایشگاه اختصاصی ایران برگزار شده است که بیش از ۱۰۰ شرکت و ۲۵۰ تاجر، صنعتگر و صاحبان صنایع در آن شرکت می‏ کنند. برای سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران به ترکمنستان، غیر از حضور ایشان در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه اختصاصی و ملاقات ایشان با جمعی از شرکت کنندگان که در بدو ورود ایشان به عشق ‏ آباد، عصر امروز در محل سفارت ایران، صورت می پذیرد، ملاقات های مهمی را برنامه ریزی کرده ایم از جمله ملاقات با رئیس جمهور ترکمنستان، وزیر خارجه این کشور، معاون رئیس جمهور ترکمنستان در امور بازرگانی و تجارت و همچنین ملاقات های دیگر که امیدواریم سفر ۲ روزه ایشان نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.

تجار و صاحبان صنایع ایران از ظرفیت و ویژگی های ترکمنستان بیشتر بهره مند شوند

سفیر کشورمان خطاب به هموطنان افزود: ترکمنستان به جهت همجواری با کشورمان و روابط بسیار صمیمی و خوب سیاسی که با ما دارد ظرفیت ها و پتانسیل های زیادی برای همکاری در عرصه های تجارت، صنعت و تکنولوژیکی داشته که امیدواریم طرفین از این ظرفیت ها استفاده کنند. ضمن اینکه کشور ما از ظرفیت‏ های بالایی برای برآورده کردن نیازهای ترکمنستان برخوردار است.

سفیر ایران در عشق‏ آباد گفت: ما در نظر داریم در بهار آینده یک نمایشگاه تخصصی جمهوری اسلامی ایران در عرصه خدمات فنی و مهندسی و فناوری نوین و نانو تکنولوژی و سایر بخش های فناوری نوین در ترکمنستان برگزار کنیم.

وی گفت، برگزاری نمایشگاه های مذکور نیز نمایانگر بخشی از توانمندی‏ های کشورمان است که امیدواریم مردم ترکمنستان از نزدیک شاهد پیشرفت های تولیدی‏ ، علمی و تکنولوژیکی و صنعتی کشورمان باشند.

سفیر ایران در پاسخ به این سئوال که محافل تجاری و صاحبان صنایع ایران دریافت روادید ترکمنستان را یکی از موانع جدی برای حضور پررنگ و مطلوب تجار ایران در بازار ترکمنستان قلمداد می‏ کنند، گفت: ما در عرصه همکاری‏ های اقتصادی و رفت و آمد تجاری برای ویزای ترکمنستان مشکل چندانی نداریم و تجار می توانند از طریق اتاق های بازرگانی تهران و یا خراسان، از طرف ترکمنی درخواست ویزا نمایند.

سفیر کشورمان گفت: این در حالی است که طرف ترکمنی به برخی تجار و صاحبان صنایع کشورمان ویزای یک ساله نیز صادر می‏ کند اما اینکه شخصی در واقع و یا بدون این مدارک و یا بدون اینکه اتاق بازرگانی ایشان را معرفی کند و قصد بررسی بازار ترکمنستان را داشته باشد، دستورالعمل هایی وجود دارد که براساس آن اقدامات مقتضی انجام می شود.

سفیر ایران در عشق‏ آباد اعلام کرد که صدور ویزای ترکمنستان برای شهروندان ایرانی نسبت به سال‏ های گذشته تسهیل شده و امیدواریم در آینده شاهد لغو روادید بین ۲ کشور باشیم.