به گزارش پارس به نقل از فارس، فوزی برهوم یکی از رهبران جنبش حماس ضمن هشدار نسبت به تبعات هر گونه اقدامات حماقت آمیز جدید علیه مقدسات ملت فلسطین، تاکید کرد که تاکنون شهدا و مجروحان زیادی در راه مسجد الاقصی تقدیم شده اند.

برهوم با صدور بیانیه ای که مرکز اطلاع رسانی فلسطین آن را منتشر کرد، اعلام کرد که « جنبش حماس اقشار مختلف ملت فلسطین در کرانه باختری، قدس و باریکه غزه و نیز فلسطینیان ساکن اراضی اشغالی سال ۴۸ فلسطین را به بسیج عمومی و وفاداری به عهد و پیمان خود با ملت و قدس و مسجد الاقصی برای دفاع از این مسجد فرا می خواند. »

وی افزود این اقدام در راستای جنگ مذهبی رژیم صهیونیستی علیه ملت و مقدسات فلسطین و در سایه خلأ نقش رهبری سران و مقامات کشورهای عربی و اسلامی در زمینه دفاع از ملت فلسطین و مقدسات و حقوق آن صورت می گیرد.

برهوم در پایان از تشکیلات خودگردان فلسطین و محمود عباس رئیس تشکیلات و نیز هیات مذاکره کننده فلسطینی خواست که به مذاکرات بی نتیجه و مضحکه آمیز پایان داده و هر چه سریعتر از این مذاکرات عقب نشینی کند.

وی همچنین از تشکیلات فلسطین در رام الله خواست که ضمن آزاد گذاشتن مقاومت در کرانه باختری، به روند همکاری های امنیتی با دشمن صهیونیستی پایان دهد و فضای مملو از وحدت مبتنی بر راهکار مقاومت را در فلسطین رقم بزند تا زمینه دفاع از ملت فلسطین و حقوق و مقدسات آن فراهم آید.

درخواست برگزاری نشست فوری در حمایت از مسجد الاقصی

از سوی دیگر دولت منتخب فلسطین در نوار غزه خواستار برگزاری نشست فوری طرف های عربی برای حمایت از مسجد مبارک الاقصی در مقابل تجاوزات و حملات مکرر رژیم صهیونیستی به آن شد.

طاهر النونو مشاور رسانه ای اسماعیل هنیه نخست وزیر دولت منتخب فلسطین با صدور بیانیه ای مطبوعاتی تاکید کرد که تشدید تجاوزات علیه مسجد مبارک الاقصی طی روزهای اخیر تلاشی برای خلق واقعیت های جدید در این مکان شریف از طریق سیطره بر آن است.

النونو همچنین از تشکیلات خودگردان فلسطین خواست که ضمن توقف مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی دست مقاومت را در کرانه باختری باز بگذارد.

نشست فوق العاده اتحادیه عرب برای بررسی تجاوزات علیه مسجد الاقصی

معاون دبیر کل اتحادیه عرب در امور فلسطین و سرزمین های اشغالی عربی از برگزاری نشست فوق العاده این اتحادیه طی امروز چهارشنبه به منظور بررسی مساله اتخاذ تحرک مطلوب از سوی طرف های عربی برای مقابله با حملات بی وقفه رژیم صهیونیستی علیه مسجد مبارک الاقصی و تجاوزات آن علیه ملت فلسطین خبر داد.

محمد صبیح اعلام کرد که این نشست به درخواست دولت فلسطین و با حمایت جمهوری عربی مصر برگزار می شود تا اوضاع خطرناک شهر اشغالی قدس و خطرات شدید متوجه مسجد مبارک الاقصی به ویژه پس از ورود تعدادی از نیروهای امنیتی و شخصیت های سیاسی و مذهبی تندروی یهودی به مسجد الاقصی و تعرض به نمازگزاران و افراد متحصن در داخل این مسجد مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

صبیح در جمع خبرنگاران تصریح کرد که این حملات در راستای تجاوزات مکرر صهیونیست ها علیه مسجد الاقصی و مقدسات فلسطین صورت می گیرد و دولت اسرائیل با طرح مساله تقسیم مسجد الاقصی، احداث تونل های زیرزمینی، نصب دوربین و سیستم های جاسوسی و بازداشت نمازگزاران فلسطینی سعی در ضربه زدن به مسجد مبارک الاقصی را دارد.

وی افزود این تجاوزات در سالروز جنایت بزرگ باروخ گولدشتاین تروریست در سال ۱۹۹۴ صورت می گیرد که به هنگام برگزاری نماز صبح در حرم حضرت ابراهیم در شهر الخلیل، دهها نفر از نمازگزاران را به گلوله بست.

محمد صبیح کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل را مسئول مقابله با رژیم صهیونیستی دانست و گفت ما با مساله ای مواجه هستیم که صلح و امنیت و آرامش منطقه را تهدید می کند، لذا وقتی برخی طرف ها سعی در دامن زدن به جنگ و درگیری در منطقه را دارند، شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل وظیفه دارند با این مساله مقابله کنند.

صبیح با تاکید بر اهمیت نشست امروز چهارشنبه اتحادیه عرب برای بررسی ابعاد مختلف تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مسجد الاقصی و اتخاذ اقدام مناسب و لازم، تاکید کرد که در این شرایط، تحقق آشتی ملی فلسطین و اجرای مصوبات اتحادیه عرب در زمینه حمایت از اهالی قدس از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی افزود مساله قدس همواره جزء اولویت های کاری نشست های اتحادیه عرب و جلسات وزرای خارجه عربی قرار دارد.