به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران،   " هدایت از پشت صحنه" واژه ای است که یادآور جمله ای است که یکی از مشاوران کاخ سفید در سال ۲۰۱۱ درباره راهبرد اوباما در قبال لیبی از آن سخن گفت: زمانی که آمریکا امیدوار بود متحدانش بیشترین کمک ها را در اختیار لیبی قرار دهند در حالی که نظامیان آمریکایی در پشت صحنه باقی مانده بودند. تحولات سیاسی لیبی بیشتر از آن چه که انتظار می رفت طول کشید، کشورهای هم پیمان در تلاش خود برای سرنگونی دولت قذافی با مشکلاتی مواجه شدند و در نهایت جنگنده های ناتو به اوضاع خاتمه دادند.

" گلف نیوز" ادامه داد: به نوشته این پایگاه، در حال حاضر" باراک اوباما" درباره سوریه با مشکلی بسیار متفاوت رو به روست اما با بسیاری از همان فشارهایی مواجه است که درباره لیبی با آنها مواجه بود. گروه اصلی مورد حمایت آمریکا - ارتش آزاد سوریه - در آستانه سقوط قرار گرفته است. دیگر گروه های شورشی مورد حمایت کشورهای عربی همچنان در میدان نبرد در سوریه حضور دارند اما در شرایط موفقیت آمیزی به سر نمی برند.

" دویل مک مانوس" ادامه می دهد: تاکنون واکنش دولت اوباما به جنگ سوریه محدود و محتاطانه بوده است: ارسال کمک های بشردوستانه برای آوارگان سوری، حمایت غیر موثر از شورشیان و درخواست از ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به منظور وادار کردن بشار اسد به روند میانجیگری دیپلماتیک. هیچ یک از این اقدامات تاکنون موثر نبوده اند. کنفرانس صلح ژنو با تلاش های جان کری وزیر امور خارجه آمریکا پس از تنها دو هفته به بن بست رسید. کری و دیگر مقامات همواره اعلام کرده اند هیچ گونه راه حل نظامی برای درگیری های سوریه وجود ندارد. حتی تنها دستاورد دولت آمریکا - در ارتباط با توافق بشار اسد برای تحویل و نابودی تسلیحات شیمیایی خود - موفقیت آمیز نبوده است.

به نوشته گلف نیوز، از برخی جهات، اوضاع در سوریه در حال حاضر بیش از پیش به وخامت گراییده است: افزایش قدرت گروه های وابسته به القاعده در بخش های شمالی و شرقی سوریه.

" جیمز کلاپر" مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا ماه گذشته به کنگره این کشور هشدار داد اوضاع در سوریه به شدت جای نگرانی دارد، و به مأمنی برای تندروها و محلی برای آموزش تروریست هایی تبدیل شده است که ممکن است آمریکا را نیز هدف قرار دهند. به عبارت دیگر، سوریه تنها درگیر بحران انسانی نیست. سوریه میدان جنگی بی پایان علیه القاعده تبدیل شده است.

** شک و تردیدها درباره مداخله نظامی در سوریه **

گلف نیوز می نویسد: اگر آمریکا بخواهد در سوریه اقدام نظامی انجام دهد، این اقدام نظامی بسیار گسترده تر از اقدام واشنگتن در قبال لیبی در سه سال پیش خواهد بود. اما کاخ سفید همچنان میل و رغبتی به مداخله نظامی در سوریه نشان نمی دهد.

" بن رودس" مشاور اوباما سال گذشته در گفتگو با نیویورکر اعلام کرد: " از نظر رئیس جمهور، عراق موضوعی تعریف شده و مشخص بود" . او همچنین گفت: " و در حال حاضر، با همین دید به سوریه نگریسته می شود" ، دیدی توأم با شک و تردید در زمینه دخالت نظامی، کمک های بشردوستانه و دیگر موارد. بنابراین، دولت آمریکا در حال اتخاذ رویکردی جدید در قبال همه گزینه های دیگر است و تقریبا برخی از آنها را به حالت اجرا نیز در آورده است.

این ماه، مقامات آمریکایی نشستی با حضور روسای سازمان های اطلاعاتی کشورهای حامی شورشیان سوری از جمله عربستان سعودی، قطر و ترکیه ترتیب دادند. شرکت کنندگان در این اجلاس درباره هماهنگ کردن کمک هایشان به جای رقابت به یکدیگر - همانند گذشته- توافق کردند. آمریکا اعلام کرد کمک های نظامی، آموزش نیروها و همچنین کمک های اطلاعاتی خود را به شورشیان میانه روتر (! ) افزایش می دهد. عربستان سعودی و دیگر شرکت کنندگان در این اجلاس اعلام کردند تلاش های بیشتری برای سرکوب آنانی که در سوریه جنگیده اند، انجام خواهند داد. این در حالیست که مقامات عربستات سعودی می گویند خواهان تأمین موشک های ضد هوابرد برای گروه های شورشی میانه رو و استفاده از آنها علیه هواپیماهای دولت سوریه هستند که اقدام به بمباران مناطق تحت کنترل شورشیان می کنند. دولت اوباما رسما با اقدام کشورهایی که چنین تجهیزاتی در اختیار مخالفان سوری قرار می دهند، مخالفت می کند زیرا بیم آن دارد این گونه موشک ها ممکن است در دستان تروریست ها بیفتد و این امکان وجود دارد از این تجهیزات علیه هواپیماهای غیر نظامی در فلسطین اشغالی یا در غرب استفاده شود. اما مقامات دولت آمریکا اعلام کردند واشنگتن قصد ندارد جلوی اجرای طرح عربستان سعودی را در این زمینه بگیرد.

یک مقام آمریکایی اعلام کرد: دیگر کشورها خودشان درباره نوع کمک های خود به شورشیان تصمیم گیری خواهند کرد.

گلف نیوز ادامه می دهد: یکی دیگر از گزینه هایی که در حال بحث است گسترش برنامه آموزش نیروهای شورشی توسط آمریکا است، برنامه ای که به جای برنامه مخفی سیا - که در حال حاضر جریان دارد- آشکارا برای آموزش شورشیان اجرا خواهد شد. اما به نظر می رسد این ایده به بن بست رسیده باشد. در حال حاضر، هسته برنامه دولت اوباما به طرح اولیه واشنگتن درباره لیبی شباهت دارد. آمریکا در حال ترتیب دادن نشست ها، هماهنگ کردن تلاش ها، تأمین و ارائه اطلاعات است اما برای تأمین کمک های نظامی مستقیم به دیگر کشورهای تکیه کرده است. به عبارت دیگر، واشنگتن در حال هدایت جنگ سوریه" از پشت صحنه" است. مقامات اعلام کردند با در نظر گرفتن این موضوع، هدف سرنگونی یک نظام نیست. اما حتی دست یابی به برخی اهداف به شدت دشوار به نظر می رسد. اگر در سوریه نتایجی حاصل نشود، اوباما درست همانند لیبی احتمالا با فشارهای بیشتری به منظور افزایش مداخله نظامی در این کشور مواجه خواهد بود.

دولت اوباما درست همانند لیبی ممکن است به زودی با گزینه ای رو به رو شود که از آن دوری می جوید: یا دخالت مستقیم تری در تحولات سوریه داشته باشد در غیر این صورت واشنگتن با پیامدهایی جدی مواجه خواهد شد.