به گزارش پارس به نقل از فارس،   « یوال استاینیتز» وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل بعد از دیدار با « وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا، گفت اسرائیل حق تصمیم گیری مستقل در مورد ایران را برای خود محفوظ می داند.

به نقل از روزنامه صهیونیستی « جروزالم پست» ، شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکا در گفت وگوهای هسته ای ایران و ۱+۵ است که هفته گذشته بلافاصله بعد از پایان اولین دور از مذاکرات جامع در وین، راهی فلسطین اشغالی شد. وی در ابتدای ورود به قدس اشغالی اعلام کرد که ایران در توافق جامع در صورتی می تواند به غنی سازی ادامه دهد که تحت نظارت و راستی آزمایی دقیق باشد.

با این حال، استاینیتز بعد از دیدار با وی گفته است: « اسرائیل تأکید و تصریح کرد که یک توافق با ایران باید شامل برچیده شدن توان این کشور برای حرکت به سوی تسلیحات هسته ای باشد. »

مقامات رژیم صهیونیستی از جمله « بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر، توافق هسته ای موقت ایران و گروه موسوم به ۱+۵ را توافقی بد و اشتباهی تاریخی خوانده و بارها گفته است که توافق نهایی باید به طور کامل توان غنی سازی ایران را برچیند. موضوعی که شرمن هم در فلسطین اشغالی اعلام کرد جزو آرزوهایش است، اما دستیابی به آن مقدور نیست. رئیس جمهور آمریکا هم پیشتر چنین موضعی را غیرواقع بینانه دانسته است.

استاینیتز در مورد نشست خود با شرمن گفت در این جلسه ابعاد دیپلماتیک، اطلاعاتی و فنی برنامه هسته ای ایران « با جزئیات زیاد» مورد بررسی قرار گرفته است. وی این نشست ها را بخشی از رایزنی های راهبردی و مداوم آمریکا و اسرائیل دانسته است.

با این وجود وی تصریح کرد که اسرائیل خود را محق می داند که ارزیابی مستقلی از برنامه هسته ای ایران داشته و تصمیمی مستقل را برای مواجهه با آن اتخاذ کند.