به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دکتر محمد جواد ظریف و دیدیر ریندرز، روز یک شنبه در تهران هم چنین پیرامون تحولات منطقه یی و بین المللی رایزنی و تبادل نظر کرده، تقویت مشورت ها و همکاری را در موضوعات مورد علاقه مورد تأکید قرار دادند.

او در این دیدار با اشاره به سابقه چند قرن رابطه ایران و بلژیک، ابراز امیدواری کرد با سفر وزیر امور خارجه بلژیک به تهران و مذاکرات جدی و سازنده مقامات دو طرف، مرحله جدیدی از روابط آغاز شود.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سابقه مثبت همکاری تجاری و اقتصادی دو کشور از جمله در حوزه های گمرک، راه آهن، کارخانجات قند و شکر و برنامه های آتی حضور و مشارکت شرکت های بلژیکی در ایران، اهمیت تقویت همکاری بخش های خصوصی و اتاق های بازرگانی را در ارتقای سطح مناسبات اقتصادی خاطرنشان کرد و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تسهیل همکاری بخش های خصوصی و دولتی اعلام کرد.

وی با توجه به دیدار آتی کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپایی و مسوول سیاست خارجی این اتحادیه، گفت وگو و دیالوگ میان ایران و اتحادیه اروپایی درباره همکاری های دوجانبه و مسائل مورد علاقه دو طرف را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: ایران و اتحادیه اروپا می توانند درمورد بسیاری از مسائل منطقه یی گفت وگو و همکاری داشته باشند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اقدامات تروریستی اخیر علیه نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در لبنان، وجود افراطی گری و تروریسم در منطقه را نگران کننده و یک چالش امنیتی بزرگ برای منطقه و جهان خواند و تصریح کرد، با توجه به تشابه مواضع ایران و اتحادیه اروپا در این رابطه، دو طرف می توانند همکاری های موثری داشته باشند.

ظریف هم چنین آینده افغانستان را برای منطقه و جهان با اهمیت خواند و با اشاره به این که تروریزم و افراط گرایی توامان شده اند، تاکید کرد: ایران و اتحادیه اروپا منافع مشترک زیادی برای مقابله با قاچاق مواد مخدر و جرائم سازمان یافته دارند.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره مساله هسته ای و مذاکرات اخیر ایران و ۱+۵ در وین با اشاره به ضرورت اجتناب از اقداماتی که بی اعتمادی مردم ایران را دامن می زند، تصریح کرد: چنانچه اراده سیاسی وجود داشته باشد، مساله هسته ای به عنوان یک بحران غیرضروری قابل حل است.

دیدیر ریندرز، وزیر امور خارجه بلژیک نیز در این دیدار با اشاره به روابط دیرینه بین بلژیک و ایران ابراز امیداواری کرد مناسبات بلژیک و اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مختلف گسترش یافته و مکانیزم تقویت این مناسبات سازماندهی شود.

او با اشاره به زمینه های مساعد همکاری میان ایران با بلژیک و نیز اتحادیه اروپایی از جمله در حوزه های منطقه یی و بین المللی، از میزبانی چند میلیون پناهنده در ایران تقدیر کرد و علاقمندی بروکسل را برای توسعه همکاری با ایران در مبازه با قاچاق مواد مخدر، مقابله با تروریزم و افراط گرایی و کمک به حل و فصل بحران ها اعلام داشت.

وزیر امور خارجه بلژیک با اشاره به نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه تصریح کرد: بلژیک معتقد است ایران می تواند نقشی مهم در حل و فصل بحران های منطقه خاورمیانه ایفاء کند.

وی با اعلام حمایت بلژیک از مذاکرات ایران و ۱+۵، ابراز امیداری کرد جمهوری اسلامی ایران و گروه EU۳+۳ بتوانند به تفاهم نهایی در زمینه هسته ای دست یابند.

در این دیدار دو طرف هم چنین پیرامون تحولات خاورمیانه، سوریه، افغانستان، لبنان و حقوق بشر رایزنی کرده، دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را بیان کردند.