به گزارش پارس به نقل از فارس: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بعدازظهر امروز (یکشنبه) پس از دیدار و گفت وگو با همتای بلژیکی خود در نشست خبری مشترک به تشریح گفت وگوهایش پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص اقدامات دستگاه دیپلماسی درباره اقدامات تروریستی اخیر مقابل سفارت ایران و رایزنی فرهنگی ایران در بیروت خاطرنشان کرد: متاسفانه پدیده افراط و تروریست در منطقه ما به عنوان چالش اساسی برای همه حکومت ها، دولت ها و بیش از آن برای مردم منطقه مطرح است که این ضرورت همکاری و تبادل نظر اطلاعات و اقدام مشترک علیه تروریسم را فراهم می کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اضافه کرد: بلافاصله بعد از این حادثه خطرناک که جامعه بین المللی نیز آن را محکوم کرد با وزیر خارجه لبنان که بعد از تشکیل کابینه جدید مسئولیت این کار را بر عهده گرفته صحبت کردم و ضرورت اقدام مشترک در این خصوص مورد بحث قرار گرفت.

وی ادامه داد: وزیر خارجه لبنان به بنده و مردم ایران اطمینان داد که از هیچ تلاشی برای پیدا کردن مسئولان این حادثه و مجازات آن فروگذار نخواهد کرد.

ظریف با ابراز خرسندی از اقدامات فوری دولت لبنان پس از حمله به سفارت و سایر نهادهای نمایندگی جمهوری اسلامی در این کشور از مقامات دولت دوست و برادر لبنان برای انجام این اقدامات و جلوگیری از تکرار این وقایع قدردانی کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی با بیان اینکه افراط و فرقه گرایی در منطقه ما مرز نمی شناسد گفت: همه کسانی که امروز از افراط و فرقه گرایی حمایت می کنند، خودشان، منطقه و همسایگان را در خطر می اندازند و لازم است همکاری منطقه ای برای مبارزه با بلیه جهانی و منطقه ای صورت گیرد.

ظریف افراط گرایی را محدود به منطقه ما ندانست و گفت: اگر با این مشکل برخورد نشود در همه جای جهان نمونه ای از خشونت و تندروی را خواهیم دید و ضرورت دارد که در سطح بین المللی با این مسئله برخورد صورت گیرد.

وی بر ضرورت انجام اقدامات در راستای تقویت حفاظت از مکان های دیپلماتیک ایران در خارج از کشور تاکید کرد و گفت: امیدواریم با توجه ویژه دولت اقدامات لازم برای حفاظت از مکان های دیپلماتیک در خارج صورت گیرد و بتوانیم به بهترین شکل از این مکان ها استفاده کنیم.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی درخصوص توافق ژنو خاطرنشان کرد: ما می توانیم به این توافق دست یابیم.

وی درباره سرمایه گذاری شرکت های بلژیکی در ایران نیز، جمهوری اسلامی ایران را مکانی با ثبات و امن برای سرمایه گذاری و تجارت برشمرد و افزود: بخش های خصوصی ایران، بلژیک و اتحادیه اروپا می تواند با یکدیگر همکاری کند.

ظریف روابط اقتصادی بلژیک و ایران را دیرینه برشمرد که مثبت بوده و به حضور شرکت های بلژیکی در ساخت راه آهن و کارخانه شکر و… در ایران اشاره کرد.

وی گفت: در حال حاضر فرصت خوبی برای شرکت های بلژیکی است که به ایران بازگردند و جایگاه خود را پیدا کنند.

وزیر خارجه با بیان اینکه جو بین المللی مساعد است افزود: فکر می کنم از طریق مذاکره بتوانیم هرگونه عذر و بهانه را برای ادامه تحریم ها از بین ببریم.

ظریف در ابتدای این نشست خبری ضمن ابراز خرسندی از حضور همتای بلژیکی خود در ایران گفت: ما در حاشیه شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نیز ملاقاتی مفید داشتیم و امروز نیز مباحث بسیار خوبی در حوزه روابط دوجانبه و موضوعات مختلف منطقه ای و بین المللی از جمله بحث هسته ای و گفت وگوهای وین داشتیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد که در گفت وگوهایش با همتای بلیژیکی درخصوص گفت وگوهای ایران و اتحادیه اروپا در بحث حقوق بشر، سایر موضوعات مورد علاقه منطقه ای از جمله افغانستان، افراط و تروریسم در منطقه، اوضاع نگران کننده انسانی در سوریه، مواد مخدر و ضرورت مبارزه با آن و آینده همکاری های دوجانبه در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور و همچنین بین ایران و اتحادیه اروپا به رایزنی پرداخته است.

وی گفت: فرصت مناسبی است که با حضور مقامات مختلف کشورهای اروپا، آسیا، آمریکا و سایر کشورهای آفریقایی در ایران، زمینه برای همفکری و گفت وگو در حوزه های مختلف مورد علاقه طرفین فراهم شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که گفت وگوها مفید بوده باشد و وزیر خارجه بلژیک از اولین سفرش به جمهوری اسلامی لذت ببرد.