به گزارش پارس به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در دیدار « گائوهوچنگ» وزیر بازرگانی چین، روابط تهران و پکن را روابطی مهم، راهبردی و رو به گسترش توصیف کرد و گفت: گسترش روابط با چین همواره به عنوان یکی از اولویت های مهم جمهوری اسلامی ایران مد نظر بوده است.

معاون اول رییس جمهور تبادل هیات های دو کشور در سطوح عالی را زمینه ساز توسعه روابط دانست و افزود: ارتباط مستمر میان مقامات عالی رتبه دو کشور می تواند نقشی موثر و کلیدی در ارتقاء سطح روابط داشته باشد.

جهانگیری با ابراز خرسندی از برگزاری منظم نشستهای کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور، بر نقش موثر و سازنده این نشست ها در توسعه روابط و ارتقاء مناسبات اقتصادی تاکید کرد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به توافقات ایران و کشورهای ۵+۱ تصریح کرد: این توافقات در حال اجراست و امیدواریم بتوانیم هرچه زودتر به توافقات و اهداف نهایی دست پیدا کنیم.

وی افزود: ایران به دنبال آن است که ضمن تثبیت حقوق هسته ای خود، تعامل مناسبی با جامعه بین الملل برقرار کند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: ما کشور هایی همچون چین را که در روزهای سخت در کنار ایران بوده اند فراموش نخواهیم کرد و علاقه مند هستیم چین یکی از شرکای اصلی تجاری ایران باشد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به برنامه های دولت برای اجرای پروژه های زیربنایی و سرمایه گذاری در بخش تولید بخصوص در حوزه های انرژی، نیرو و بنادر، اظهار داشت: شرکتهای چینی می توانند سهم عمده ای در اجرای این پروژه ها داشته باشند.

جهانگیری همچنین حجم مبادلات تجاری و اقتصادی میان تهران و پکن را مورد اشاره قرار داد و بر لزوم گسترش همکاری های بانکی برای تسهیل در روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور تاکید کرد.

معاون اول رییس جمهور ابراز امیدواری کرد: سفر وزیر بازرگانی چین به تهران و برگزاری اجلاس کمیسیون همکارهای دو کشور گامی بلند در توسعه روابط و گسترش همکاریهای ایران و چین باشد.

وزیر بازرگانی چین نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام نخست وزیر چین به جهانگیری گفت: روابط ایران و چین سابقه ای تاریخی دارد و دوستی عمیقی از گذشته میان دو کشور وجود داشته است.

وی هدف از سفر خود به تهران را برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور عنوان کرد و افزود: امیدوارم این نشست گامی در جهت توسعه همکاریها و رفع چالشهای پیش روی گسترش روابط باشد.

وزیر بازرگانی چین با بیان اینکه ایران و چین از گذشته در زمینه نفت و گاز همکاریهای خوبی داشته اند، گفت: دو کشور می توانند همکاری های خود را در بخش انرژی و زیر بنایی به جایگاه بالاتری ارتقاء دهند.

وی افزود: علی رغم تحریم های ظالمانه علیه ایران، چین همواره از منافع کلیدی و اساسی جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده و تمایل داریم روابط تجاری خود را با ایران در همه زمینه های اقتصادی توسعه دهیم.