به گزارش پارس به نقل از فارس، روزنامه ایندیپندنت از طرح دولت عربستان برای تخریب محلی تولد حضرت محمد (ص) در چارچوب طرح های ساخت و ساز در نزدیکی مسجد الحرام خبر داده است.

دولت عربستان از چند سال قبل به بهانه توسعه مسجدالحرام دست به ساخت و ساز گسترده در مکه زده و بسیاری از بناهای تاریخی را به کلی تخریب و با ساختمان های جدید جایگزین کرده است. کارشناسان مذهبی و باستان شناسی پیش از این هم نسبت به نابودی بخش بزرگی از میراث معماری اسلامی در جریان طرح های ساخت و ساز هشدار داده اند.

 

 

طرحی که منتظر دریافت مجوز نهایی از سوی دولت است و جزئیات آن به رویت ایندیپندنت رسیده، نشان می دهد شرکت پیمانکار « بن لادن» قصد دارد کتابخانه ای (مکتبه مکه المکرمه) را که روی بقایای خانه محل تولد پیامبر (موسوم به مولد النبی) ساخته شده، بعد از تخریب با ساختمانی جایگزین کند.

به نوشته ایندیپندنت، خاندان آل سعود که وهابیت را به عنوان مذهب رسمی عربستان اعلام کرده اند، تولد پیامبر در این محل را انکار کرده و با ابقای آثار باقی مانده از زمان پیامبر مخالف هستند.

این روزنامه همچنین نوشته است دولت عربستان در طرح های چند ده میلیارد دلاری خود که عربستان را به شهری مملو از آسمان خراش و هتل تبدیل می کند، اندک توجهی به حفظ آثار معماری تاریخی ای از این دست کرده است.

 

 

ایندیپندنت می افزاید: « ستون های دوره عثمانی مسجد الحرام که حکاکی هایی در توصیف پیامبر روی آن ها انجام شده بود، تخریب شده اند و خانه همسر پیامبر که چند قدم با این کتابخانه فاصله دارد، اکنون به محل ساخت یک مجموعه بزرگ سرویس بهداشتی تبدیل شده است. »

محل تولد پیامبر آخرین بازمانده از آثار باستانی دوران صدر اسلام است که هنوز تخریب نشده است. دکتر « عرفان العلوی» تاریخ دان و مدیر اجرایی بنیاد مطالعات میراث اسلامی انگلیس می گوید: « آخرین منطقه تاریخی باقی مانده در عربستان محل تولد پیامبر است که احتمالا مهمترین محل برای مسلمانان و شیعیان در سرتاسر جهان است. اغلب مردم حتی خبر ندارند که قرار است این محل تخریب شود. »