به گزارش پارس به نقل از فارس، مذاکرات درباره توافق نهایی در خصوص برنامه هسته ای ایران روز گذشته آغاز شد و آمریکا به تهران اعمال فشار آورد تا با توافقی موافقت کند که شامل محدود کردن گسترش قابلیت موشک های بالستیکی اش شود.

به نقل از روزنامه آمریکایی « وال استریت ژورنال» ، « جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید درباره این مسئله گفت: آنها (ایران) باید با موضوعات مرتبط با برنامه موشک بالستیکی اشان روبرو شوند.

این در حالی است که ایران تأکید دارد که موشک هایش بخشی از تشکیلات دفاعی اش است و فراتر از محدودیت های مذاکرات هسته ای است. در هر صورت، موضوع در دستور کار قرار گرفتن موضوع قابلیت های موشک بالستیک ایران از پیشتر به شکاف بین ایران و آمریکا منجر شده است.

مقامات آمریکایی از آزمایش موشکی هفته گذشته ایران ابراز شگفتی کردند اما با اینحال « عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه ایران تصریح کرد: موضوعات دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه قابل مذاکره است و نه قابل مصالحه است. اینها در هرمذاکره خطوط قرمز ما به حساب می آیند. ما درباره هیچ موضوعی غیر از موضوع هسته ای در مذاکرات بحث نمی کنیم.

با اینحال، مقامات آمریکایی روز سه شنبه عملکرد معکوسی در گفت وگوها داشت و اصرار داشت که قابلیت موشک بالستیک ایران بعنوان بخشی از توافق نهایی درباره برنامه هسته ای ایران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا در گفت وگوهای وین گفت: تمامی موضوعات بعنوان بخشی از مذاکرات جامع روی میز قرار دارد و این مسئله شامل برنامه موشک بالستیک ایران نیز می شود.

مذاکرات وین بین ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) است که از روز گذشته آغاز شد و « وندی شرمن» رئیس تیم مذاکره کننده آمریکا گفت وگوی ۹۰ دقیقه ای مستقیم با عراقچی صورت داد.

دیپلمات های آمریکایی و اروپایی در این مذاکرات اعلام کردند که نشست هایی قرار است با تمرکز بر ایجاد چارچوبی برای مذاکرات ۶ ماهه برای رسیدن به توافق نهایی درباره برنامه هسته ای ایران صورت گیرد.

دیپلمات های آمریکایی اعلام کردند که این گفت وگوها و دورهای بعدی باید با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل که در واکنش با برنامه هسته ای ایران تصویب شده است، هماهنگ باشد.

مقامات آمریکایی اظهارنظری درباره اینکه محور مذاکره شرمن و عراقچی، موشک بالستیک ایران بوده است، نکردند.

کنگره کنگره در حال اعمال فشار به کاخ سفید است تا از مذاکرات بین المللی برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران استفاده کند.

طرح های سناتور « رابرت منندز» و « مارک کرک» که هنوز به رأی گذاشته نشده است، اعلام می دارد که توافق نهایی با ایران هماهنگ با قطعنامه های سازمان ملل باشد و همچنین از کاخ سفید می خواهد در صورتیکه ایران موشکی با برد بیش از ۵۰۰ کیلومتر را آزمایش کرد، تحریم های جدیدی علیه ایران تحمیل کند.