به گزارش پارس به نقل از فارس، صبح سه شنبه باب مذاکرات ایران و ۱+۵ درباره تعیین چارچوب راه حل جامع باز شد؛ راه حلی که هدفش مُهر تایید زدن به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران است. از این رو، رسیدن به راه حل جامع کار آسانی به نظر نمی رسد؛ موضوعی که هر دو طرف مذاکره کننده به آن اذعان دارند اما با این حال، ابراز امیدواری می کنند در نهایت به نتیجه دلخواه دست یابند.

هر چند روز گذشته مذاکرات متعددی در وین برگزار شد اما این دور بر خلاف دو دور قبلی مذاکرات در ژنو هیجان چندانی ندارد و مذاکرات در فضایی آرام در حال برگزاری است. علت نیز مشخص است. گفت وگوها پیرامون راه حل جامع تازه شروع شده و بازه زمانی ۶ ماهه تا یکساله برای به نتیجه رسیدن آن در نظر گرفته شده است و اکنون دو طرف در اول راه قرار دارند.

به علاوه، در این دور از گفت وگوها قرار است چارچوب و سازوکار راه حل جامع مورد بررسی قرار گیرد و احتمالا بعد از برگزاری دو دور مذاکره دیگر در آینده، شرایط برای تهیه و تنظیم محتوای راه حل جامع فراهم شود.

روند برگزاری روز نخست مذاکرات وین دقیقا مشابه روز نخست مذاکرات ژنو ۱ بود. نشست ایران و ۱+۵ دیروز ساعت ۱۱: ۱۵ دقیقه به وقت وین با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد و بعد از ۴۰ دقیقه پایان یافت.

درست بعد از پایان دور نخست بود که هیئت ایرانی به سرپرستی سید عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت خارجه وارد رایزنی دوجانبه با هیئت چینی شد. البته گفت وگوهای دوجانبه ایران و روسیه به سرپرستی سرگی ریابکوف، صبح سه شنبه انجام شده بود. دیدار بعدی هیئت ایرانی با سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه بود و در نهایت نمایندگان کشورمان با هیئت آمریکایی به ریاست وندی شرمن، وارد مذاکره و گفت وگوی دوجانبه شدند که این گفت وگوها ۸۰ دقیقه به طول انجامید. یک مقام وزارت خارجه آمریکا دیدار دوجانبه هیئت های ایرانی و آمریکایی در وین را « سازنده» توصیف کرد و گفت، مذاکرات دو طرف بر نحوه پیشبرد مذاکرات جامع متمرکز بوده است.

بعد از پایان دیدارهای دوجانبه، بار دیگر نمایندگان ایران و ۱+۵ به سرپرستی عباس عراقچی و هلگا اشمید، معاون اشتون دور دوم مذاکرات را آغاز کردند. بعد از پایان این دور نیز قرار شد، گفت وگوها بر سر چارچوب راه حل جامع ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه به وقت وین از سر گرفته شود.

در این فاصله نیز ظریف از طریق ارتباط تصویری با جمعی از دانشجویان دانشگاه « دنور» آمریکا گفت وگو و ابراز امیدواری کرد ایران و ۱+۵ بتوانند در دوره ۶ ماهه تعیین شده در برنامه اقدام مشترک یعنی تا ماه مارس (تیر ماه) به توافق جامع دست یابند.

البته مذاکرات دیروز صرفا محدود به طرف های درگیر در مسئله هسته ای ایران نبود و محمد جواد ظریف با سباستین کورس، همتای اتریشی خود بر سر میز صبحانه به گفت وگو نشست. بعد از این صبحانه کاری نیز ظریف راهی مقر ریاست جمهوری اتریش شد و با هانس فیشر دیدار کرد. یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از دیگر مقاماتی بود که ظریف پیش از شروع دور نخست گفت وگوها با او دیدار کرد.