به گزارش پارس به نقل از فارس، « ری تکیه» عضو شورای روابط خارجی آمریکا در واشنگتن پست نوشت: در یک ماراتن آشنای دیپلماسی، قدرت های بزرگ و ایران در وین جمع شده اند تا درباره توافق جامع هسته ای مذاکره کنند. تاکنون شعارهای زیادی درباره درک و سازش متقابل داده شده است. به همه طرفها توصیه شده است که از مطرح کردن خواسته های حداکثری خودداری کنند و بهترین چیزی که می تواند حاصل شود این است که ایران فورا از مسیر سلاح هسته ای دور شود. اما این محاسبات به ظاهر هوشمندانه این نکته را نادیده گرفته است که در اینجا آمریکا با اتحاد جماهیر شوروی طرف نیست بلکه با یک قدرت متوسط رو در رو است که ممکن است مجبور شود امتیازات بیشتری نیز بدهد.

با گذشت بیش از یک دهه دیپلماسی با ایران، بعضی تحلیلگران مکررا به واشنگتن توصیه کرده اند که به دنبال مصالحه ای باشد که بعضی از جنبه های برنامه هسته ای ایران را تایید کند. خواسته های بیش از حد، اتحاد غرب، که رژیم سخت تحریمها را موجب شده، را به شکست می کشاند. علاوه بر آن ممکن است ایران را از میز مذاکره فراری دهد و شبح جنگ دیگری در خاورمیانه را ایجاد کند.

واشنگتن پست در ادامه نوشت: توافق نهایی ممکن است ایده آل نباشد اما این توافق انسجام اتحاد غرب را حفظ می کند و بعضی محدودیتها بر برنامه هسته ای ایران تحمیل می کند.

براساس این گزارش، بعضی از تحلیلگران نیز پیشنهاد می کنند که خط قرمزهای رهبر ایران نباید نادیده گرفته شود چرا که بعید است از طرف ایران مورد قبول واقع شود. مذاکره کنندگان غربی باید هوشیار باشند که نباید بر خروج ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تاکید کنند یا بعضی از تاسیسات آنها را برچینند.

ایرانی ها ممکن است برای مصالحه با غرب آماده باشند اما آنها از آرمانهای هسته ای خود عقب نشینی نخواهند کرد.

واشنگتن پست در پایان می نویسد: هیچ پایان قابل تحملی برای برنامه هسته ای ایران به جز حل و فصل از طریق مذاکره نیست.