به گزارش پارس به نقل از  فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار شب گذشته خود با محمد احمدالمز رئیس مجلس امارات متحده عربی که در رأس هیأتی پارلمانی برای شرکت در کنفرانس روسای مجالس اسلامی در تهران به سر می برد با اشاره به اشتراکات دینی و تاریخی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و امارات اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی از سیاست گسترش هر چه بیشتر روابط و همکاری ها با کشورهای مسلمان همجوار بر اساس اصل احترام و منافع متقابل حمایت می کند.

وی در ادامه با بیان اینکه کشورهای اسلامی امروزه حجم گسترده ای از ظرفیت های منحصر به فرد را در پهنه گیتی به خود اختصاص داده اند، افزود: موقعیت ژئوپلتیک ممتاز، نیروی انسانی برتر، مواهب پرشمار خدادادی در کنار اشتراکات دینی و مذهبی شرایط بسیار مساعدی را برای رشد و بالندگی جهان اسلام پدید آورده که متأسفانه از آنها استفاده بهینه صورت نمی گیرد.

لاریجانی وحدت، همدلی و احساس همبستگی در قبال نقشه های دشمنان اسلام را نیاز مبرم و واقعی امروز جهان اسلام دانست و خاطرنشان کرد: اعضای پیکره امت اسلام باید نقش مکمل در توسعه اقتصادی و فرهنگی برای یکدیگر را ایفا کنند و در اندیشه سعادت و رفاه هم باشند.

وی تصریح کرد: در تمام جوامع دینی آسمانی اختلاف نظرها و تنوع باورهای مذهبی، امری کاملا طبیعی است اما آنچه حائز اهمیت است، تلاش برای جلوگیری از تبدیل اختلافات به نقار و دشمنی بین کشورهاست.

رئیس مجلس از ایران امروز به عنوان کشورهای برخوردار از رشد حیرت انگیز علمی و صنعتی به ویژه در زمینه فناوری های نوین یاد کرد و بر آمادگی کشورمان به منظور انتقال تجارب مفید علمی و تکنولوژیک به سایر کشورهای مسلمان دنیا تأکید کرد.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فناوری بومی صلح آمیز هسته ای ایران گفت: دنیای غرب حاضر به انتقال فناوری های نوین به کشورهای مسلمان نیست و بهانه جویی های متعدد در زمینه دانش و فناوری صلح آمیز هسته ای ایران در این راستا، ارزیابی می شود.

وی در ارتباط با کنفرانس سران مجالس اسلامی ادامه داد: برگزاری این نشست ها با حضور روسای مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با هدف تحکیم وحدت و همبستگی بین امت اسلام و افزایش همگرایی در جهت رفع مشکلات مبتلا به دنیای اسلام صورت می گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان ابراز امیدواری کرد بخش های خصوصی و دولتی تجاری دو کشور در تحقق ظرفیت های اقتصادی موجود توفیق یابند.

محمد احمد المر رئیس مجلس امارات متحده عربی نیز در ادامه این دیدار با تقدیر از ابتکار مجلس شورای اسلامی در میزبانی کنفرانس روسای مجالس جهان اسلام، حضور هیأت پارلمانی امارات را فرصتی برای تشریک مساعی و رایزنی در جهت آسیب شناسی مشکلات فراروی وفاق و همدلی و نیز رفاه و سعادت ملت های مسلمان دانست و گفت: برگزاری این کنفرانس در مقطع حساس کنونی از اهمیت خاصی برخوردار است و باید از فرصت حاصله برای نزدیک تر کردن راه های تعامل و همکاری بین ملت های مسلمان بهره برد.

رئیس مجلس امارات، ایران را کشوری برخوردار از تمدن، فرهنگ و توانمندی علمی غنی در سطح منطقه و جهان دانست و بیان داشت: ایران پس از انقلاب آمیزه ای از فرهنگ و تمدن اسلامی و دانش و خرد روز است و پیشرفت های علمی ایران در زمینه های مختلف غیر قابل انتظار نبوده است.

وی با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین (ع) مبنی بر اینکه حکمت گمشده مومن است، خواستار همراهی و همگامی همه دولت ها و ملت های منطقه با پیشرفت های علمی و فناوری روز دنیا در جهت افزایش سعادت و رفاه کل عالم اسلام شد.

احمد المر در این زمینه افزود: جهان اسلام باید از قبیله گرایی فاصله بگیرد و به سمت تحقق گزینه دولت ملت و کمک به تأمین یک زندگی بالنده برای پیروان آیین بزرگ اسلام گام بردارد.

رئیس مجلس امارات ابراز امیدواری کرد کنفرانس تهران به تمام اهداف متعالی خود دست یابد.