به گزارش پارس به نقل از مهر ، نبیه بری رئیس پارلمان لبنان در گفتگو با تلویزیون الرای کویت در حاشیه سفر به این کشور اظهار داشت از شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح خواستم میان ایران و عربستان میانجیگری کند.

وی اظهار داشت از تمام کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و در راس آنها از شیخ صباح الاحمد امیر کویت درخواست کردم میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی میانجیگری کنند.

رئیس پارلمان لبنان افزود امیر کویت در این راستا فعالیت کرده و در این چارچوب کار خواهد کرد و تا حد توانش برای نزدیک کردن دیدگاه های دو کشور به یکدیگر تلاش می کند.

وی گفت بزرگترین هدف من از ارتباط نزدیک ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و به ویژه ایران و عربستان به یکدیگر این است که این مساله به نفع لبنان و سوریه و بالاتر از همه به نفع اسلام دین حنیف است.

نبیه بری افزود همانطوری که در مجلس الامه گفتم در اسلام دینی به نام شیعی یا سنی وجود ندارد، در اسلام دینی به نام دین اسلامی وجود دارد، البته مذاهب وجود دارد.

وی با اشاره به تلاش دشمنان برای شعله ور کردن آتش فتنه مذهبی در کشورهای اسلامی و به ویژه ایجاد جنگ میان شیعیان و اهل سنت در لبنان، عراق و کشورهای دیگر اظهار داشت در لبنان، ۱۸ طایفه وجود دارد بنابراین، نزدیک شدن ایران و عربستان به یکدیگر، سبب تسهیل حل بسیاری از مسائل خواهد شد و من اعتقاد راسخی دارم که این نزدیکی، تاثیر مستقیمی بر نقاط پرتنش به ویژه سوریه و لبنان خواهد داشت.

رئیس پارلمان لبنان در خصوص انتخاب رئیس جمهوری این کشور در مارس یا می آینده اظهار داشت انتخابات ریاست جمهوری در لبنان باید پیش از ۲۵ ماه می برگزار شود، مهلت تعیین شده بر اساس قانون اساسی برای برگزاری انتخابات، بین ۲۵ مارس تا ۲۵ می است.

وی در خصوص کنفرانس ژنو دو درباره سوریه نیز گفت بهتر بود که ایران به کنفرانس ژنو دعوت می شود و همچنین ایران و عربستان به یکدیگر نزدیک می شدند، معتقدم ژنو طول خواهد کشید و حداقل ما ژنو سه یا چهار را در پیش خواهیم داشت، اما در خصوص راه حل مطمئن هستم.

وی به جنگ داخلی ۱۴ ساله در لبنان که از سال ۱۹۷۵ آغاز شد و ۱۵۰ هزار کشته به جا گذاشت، اشاره کرد که در نهایت با پیمان طایف و گفتگوی تمام گروههای درگیر به پایان رسید و به گفته وی در خصوص سوریه هم امکان حل بحران وجود دارد.