به گزارش پارس به نقل از فرارو، اگر حادثه غیرمنتظره ای در مسیر حرکت گام به گام جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در منطقه رخ ندهد، پیشرفت روابط ایران با آمریکا و متحدانش عملا بیشتر به سمت ثبات می رود تا جهتی مخالف آن.

یکی از نتایج خوبی که بسیاری امیدوارند کسب شود، پایان تدریجی درگیری هایی است که با حضور مستقیم نیروهایی چون حزب الله تشدید شده و از سوی دیگر کاهش احتمال بقای رژیم اسد است و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، فضای مانور روسیه در دمشق کاهش خواهد یافت. حال با توجه به روی آوردن مصر به روسیه این شرایط جالب تر خواهد شد.

شاید برخی بگویند فراهم آوردن چنین شرایطی « در حرف آسان است» . شاید اینطور باشد اما نیست، به خصوص با توجه به مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ که نه تنها هنوز در جریان است، بلکه در مسیر مثبتی پیش می رود.

اظهارات انتقادی اخیر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در مورد تاکتیک های تاخیری روسیه در خاورمیانه، بیانگر نشانه ای مثبت در سیاست خارجی کلی آمریکا در قبال خاورمیانه است. رئیس جمهوری آمریکا روس ها را متهم می کند که تعهدات خود مبنی بر همکاری با آمریکا جهت پایان دادن به درگیری های سه ساله سوریه را زیر پا گذاشته اند.

انتظار می رود سفر اوباما به منطقه طی ماه آتی میلادی با سیاست و دیدگاه توافقی در مسئله سوریه و بازگرداندن ثبات به منطقه همراه باشد. این توافق باید شرایط دستیابی به دو هدف بسیار مهم را فراهم کند: نخست، پایان دادن به کشتار و ویرانی بی سابقه در این کشور و دوم، پایه ریزی یک ساختار اساسی برای فرآیند انتقال به منظور ایجاد دولتی متوازن که باید با حمایت یکپارچه منطقه ای همراه باشد. مذاکرات آتی میان اوباما و ملک عبد الله بن عبد العزیز، پادشاه عربستان نیز برای موفقیت چنین سیاستی مهم خواهد بود.

گلف نیوز در ادامه گزارش خود آورده: البته ما می دانیم که مذاکرات پیرامون این سیاست پیشتر میان مقامات ایران و آمریکا آغاز شده است. در واقع محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سخنرانی چند هفته پیش خود در مونیخ به خوبی به این موضوع پرداخت. وی گفت که ایران و عربستان « منافع مشترکی را در ایجاد فضای امن در منطقه دارند. » وی در ادامه افزود: « هیچ یک از ما، از درگیری ها و اختلافات فرقه ای و البته تندروی ها در منطقه نفعی نخواهیم برد. »

اتخاذ رویکرد همکاری برای ایفای نقش در آینده منطقه، مهم است. این احتمال وجود دارد که سفر اوباما به عربستان و مذاکره با ملک عبدالله راه را برای پیگیری چنین رویکردی باز کند. گام نخست برای عملی کردن این رویکرد، اتخاذ سیاستی شفاف با هدف بیرون کشیدن تمام نیروهای خارجی از سوریه است.

بدون چنین توافق امنیتی منطقه ای، سوریه ای که در حال حاضر ویران شده، متلاشی خواهد شد. شرایط امروز سوریه منطقه و فراسوی آن را تهدید می کند. ارزیابی سازمان اطلاعات ملی آمریکا نشان می دهد، با وجود روی کار بودن دولتی که قدرت کافی برای کنترل کشور ندارد و اپوزیسیونی که به شدت نیازمند تجهیزات و تسلیحات است، سوریه به مرکز بی ثباتی در منطقه تبدیل شده و برای آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا نیز خطرناک خواهد بود.

حال علاوه بر درک رو به رشد ایران و آمریکا، نشانه هایی وجود دارند که از احتمال تغییر دیپلماسی روسیه در منطقه خبر می دهد که ناشی از سفر اخیر ژنرال عبدالفتاح السیسی، فرمانده نیروهای مسلح مصر به مسکو و مذاکرات وی با ولادیمیر پوتین است.

این دیدار مملو از نمادها است اما با توجه به کمک دو میلیارد دلاری کشورهای حوزه خلیج فارس به مصر که احتمالا صرف خرید تسلیحات از روسیه خواهد شد، یکی از محتمل ترین گزینه های ریاست جمهوری آینده مصر احتمالا مسکو را متقاعد خواهد کرد که سیاست خود را از سوریه و رئیس جمهوری که به نظر می رسد به روزهای آخر رسیده، دور کند.