به گزارش پارس به نقل از تسنیم، آنتونیو گوترس کمیسر عالی مهاجران سازمان ملل قرار است روز دوشنبه برای دیداری رسمی به ایران سفر کند و در این سفر در خصوص وضعیت صدها مهاجر افغان با مقام های کشورمان رایزنی و گفتگو کند. سفر این مقام ارشد سازمان ملل به ایران در شرایطی است که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قرار است آوریل برگزار شود و نیروهای خارجی برای خروج از این کشور تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی آماده می شوند.

بر اساس این گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل در امور مهاجران با انتشار بیانیه ای افزود، با گذار سیاسی و انتقال قدرت در افغانستان در سال ۲۰۱۴ نیاز به کمک های انسان دوستانه در این کشور به شدت افزایش خواهد یافت. ایران و پاکستان به عنوان دو کشور بزرگ میزبان مهاجران خارجی به حمایت های بین المللی برای کمک رسانی به مهاجران افغان در شرایط سخت و دشوار نیاز دارند.

در سه دهه گذشته حدود ۵ میلیون مهاجر افغان برای فرار از جنگ و فقر با عبور از مرزها وارد ایران و پاکستان شده اند تا زندگی بهتر و شغل مناسب تری را پیدا کنند. حدود یک میلیون مهاجر افغان به صورت غیر قانونی در ایران زندگی می کنند و حدود ۸۴۰ هزار نفر از آنها به صورت رسمی نام خود را به عنوان مهاجر در ایران ثبت کرده اند. افغانستان هنوز از نظر زیر ساختهای اقتصادی برای پذیرش مهاجران خود آمادگی لازم را ندارد و ایران نیز با فشارهای اقتصادی زیادی ناشی از اعمال تحریم های بین المللی روبرو است.