به گزارش پارس به نقل از تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در افتتاحیه سی و یکمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که صبح امروز در هتل آزادی تهران برگزار می شد ضمن خوش آمدگویی به حاضران و شرکت کنندگان در این نشست، اظهار داشت: بین المجالس اسلامی اتحادیه ای است که با وجود ۵۲ کشور اسلامی مرتبط است و عضویت آن ها را در بردارد و همچنین با ۲۲ نهاد بین المللی ارتباط نزدیکی دارد.

وی ادامه داد: بین المجالس کشورهای اسلامی قطعاً بعد از اتحادیه بین المجالس بزرگ ترین نهادی است که مجالس دنیا برای خود تدارک دیده اند و از این جهت می توانند نقش آفرینی قوی برای ایجاد ارتباط بین مجالس کشورهای اسلامی ایفا کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از منظر دیگری نیز می توان به اهمیت بین المجالس نگاه کرد، چون مجالس و پارلمان ها ارتباط نزدیکی با ملت ها دارند و خواسته های ملت ها را منعکس می کنند. لذا بین المجالس می تواند مرکزی برای فهم خواسته های امت اسلامی و پیگیری آن ها از طرق مختلف باشد. البته نمی توان انتظار داشت در مقام عمل همه توانمندی های بین المجالس تحقق پیدا کرده باشد. به دلیل مشکلاتی که دنیای اسلام و جهان امروز با آن ها مواجه است و فشارهایی را کشورهای بزرگ به کشورهای اسلامی وارد می کنند و بحران هایی را در این کشور ها به وجود آوردند، این موارد به محقق نشدن تمام اهداف کشورهای اسلامی کمک می کند.

لاریجانی تأکید کرد: یکی از دلایل مهم محقق نشدن خواسته های امت اسلامی گرداب های سنگین سیاسی است که به علت تفرقه بین امت اسلامی به وجود آوردند که این موضوع از سیاست های همیشگی استعمارگران بوده است و امروز از قوت بیشتری به علت برخی نارسایی های موجود در متن جامعه برخوردار شده است.

شرایط کنونی اقتضا می کند با قوت، تدبیر و صبر بیشتر کار خود را دنبال کنیم

وی با اشاره به اهمیت ادامه کار بین المجالس کشورهای اسلامی گفت: این گونه تشکیلات شرایط اقتضا می کند با قوت، تدبیر و صبر بیشتر کار خود را دنبال کنند. چرا که امروز با موج هایی از تفرقه بین امت اسلامی مواجه هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حرکاتی که تکفیری ها علیه فرق اسلامی ایجاد کرده اند که منجر به کشته شدن و درگیری بین آن ها شده احتیاج به بحث دارد و شاید بین المجالس اسلامی جای مناسبی باشد که نمایندگان امت مسلمان این درد ها را بررسی و بر روی نقاط اشتراک امت اسلامی تکیه کنند و فرصت و مجال به فرصت طلبان عرصه بین المللی ندهند تا از این تفرقه ها استفاده کنند.

لاریجانی با اشاره به شکل گیری زمینه های قدرت در امت اسلامی اظهار داشت: امروز برخی کشورهای اسلامی از ظرفیت خوب و قدرت علمی و فناوری، انرژی و نیروی انسانی متخصص برخوردار هستند که ۵۰ و یا ۱۰۰ سال اخیر این گونه نبود. و در حال حاضر برخی کشورهای اسلامی صاحب فناوری مدرن شدند که فضای جدیدی برای امت اسلامی به وجود می آورد.

وی ادامه داد: اگر مراودات و ارتباطات فنی و علمی بین کشورهای اسلامی تسهیل شود، از این ظرفیت ها دیگر کشورهای اسلامی نیز می توانند استفاده کنند و در این زمینه باید پذیرفت که هنوز ارتباط بین کشورهای اسلامی قوی نیست و هنوز زمینه های زیادی برای کار وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از اقداماتی که بین المجالس می تواند انجام دهد تمرکز بر روی پیشرفت کشورهای اسلامی عنوان کرد و افزود: به همین جهت بود که علاوه بر همبستگی بیشتر، پیشرفت و عدالت نیز در شعار اتحادیه بین المجالس انتخاب شد.

لاریجانی در ادامه کمیته اجرایی را از ارکان نهم بین المجالس دانست و گفت: کمیته اجرایی فرصت تصمیم سازی را برای کنفرانس فراهم می کند لذا تمرکز اعضای کمیته اجرایی روی تصمیمات و برنامه کنفرانس بسیار بااهمیت است. از همت شما تشکر می کنم و امیدوارم مساعی شما در این کمیته، کنفرانس تهران را حاوی پیام های روشن و صریح برای امت اسلامی از جهت همبستگی، وفاق و ایجاد بسترهای مناسب برای توسعه و پیشرفت کشورهای اسلامی در پی داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: از همه مجالس و پارلمان هایی که دعوت ما را پذیرفتند و در این کنفرانس حضور یافتند تشکر می کنیم و امیدواریم کنفرانس در نهایت شرایط مناسب، خواسته های کشورهای اسلامی را محقق کنند.