به گزارش پارس به نقل از پایگاه خبری « اسکای نیوز» ، واشنگتن اعلام کرده است نزدیکی احتمالی قاهره و مسکو به « روابط تاریخی» بین مصر و ایالات متحده که از ماه ها پیش بحرانی شده است، خدشه ای وارد نمی کند. « ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: « قطعا، ما از هیچ نامزدی (برای انتخابات ریاست جمهوری مصر) حمایت نمی کنیم. با صراحت معتقدم که آمریکا یا پوتین هیچ اختیاری ندارند که درخصوص کسی که بر مصر حکومت خواهد کرد، تصمیمی بگیرند. ملت مصر در این باره تصمیم گیرنده هستند. »

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این سخنان را در پاسخ به موضع واشنگتن درخصوص حمایت صریح رئیس جمهور روسیه از کاندیداتوری « عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع مصر در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، بیان کرد.

هارف در کنفرانس خبری روزانه خود تأکید کرد « ما نمی توانیم از نامزدی یک نفر حمایت کنیم، در حقیقت این موضوع به هیچ کسی در خارج از مصر ربطی ندارد. »

بنا به گزارش تلویزیون روسیه، پوتین در خطاب به السیسی که به مسکو سفر کرده است، گفت: « من می دانم که شما تصمیم به نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری مصر را اتخاذ کرده اید. این تصمیم بسیار مسئولانه ای است. برای شما از جانب خودم و ملت روسیه موفقیت آرزو می کنم. »

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه، این موضوع را که تقارب قاهره با مسکو به « روابط تاریخی و مستحکم با مصر» خدشه ای وارد می کند، رد کرد.

وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه « مصر در برقراری روابط با کشورهای دیگر آزاد است و این موضوع به منافع مشترک ما لطمه ای وارد نمی کند» ، تأکید کرد « آمریکا قابلیت های منحصر به فردی از نظر نظامی و اقتصادی برای قاهره دارد. »