به گزارش پارس به نقل از تسنیم، خبرگزاری ایتار تاس روسیه گزارش داد که پس از دیدار « عبد الفتاح السیسی» وزیر دفاع مصر و « نبیل فهمی» وزیر خارجه این کشور با همتایان روسی خود اعم از « سرگئی شایگو» وزیر دفاع و « سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، بیانیه مشترک روسیه و مصر درباره تحولات سوریه صادر شد.

در این بیانیه بر مخالفت با هر گونه دخالت خارجی در سوریه و ضرورت استمرار تلاش ها برای حل سیاسی بحران این کشور تاکید شده است.

وزرای مصری و روسی از استمرار خشونت ها و بی ثباتی در سوریه که به کشته و زخمی شدن هزاران نفر و نیز پناهنده شدن هزاران نفر دیگر در داخل و خارج سوریه منجر شده است و همچنین تخریب زیرساخت های سوریه، ابراز نگرانی شدید کردند.

در این بیانیه بر ضرورت احترام کامل به حاکمیت و استقلال و تمامیت ارضی سوریه تاکید و مخالفت با هر گونه دخالت در امور داخلی این کشور اعلام شده است.

دو طرف روسی و مصری همچنین بر حق ملت سوریه برای زندگی در فضا و شرایط آزاد، باثبات، امن و شکوفا تاکید کردند.

دو طرف همچنین موافقت خود را با راه حل های سیاسی بحران سوریه و برگزاری کنفرانس ژنو ۲ برای گفت وگوهای مستقیم دولت سوریه و معارضین به منظور اجرای بیانیه ژنو ۱ و قطعنامه شماره ۲۱۱۸ شورای امنیت، اعلام کردند.

در این بیانیه همچنین بر موافقت دو طرف روسی و مصری با خلع سلاح شیمیایی سوریه تاکید شده و همچنین از طرف های درگیر در سوریه خواسته شده است تا زمینه رسیدن کمک های انساندوستانه به مردم جنگ زده سوریه را فراهم سازند.

السیسی و فهمی که به مسکو سفر کرده اند با مقامات روسیه از جمله « ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور این کشور و وزرای خارجه و دفاع روسیه دیدار کردند.