به گزارش پارس به نقل از تسنیم، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست اظهار داشت: محیط زیست یک موضوع فرابخشی است در واقع موضوعی است که به عنوان یک موضوع اساسی در جامعه مطرح می شود؛ موضوعی محیط زیست به عنوان اقتصاد سبز از سال ۲۰۰۸ مطرح شد و به یکی از راهکارهای رسیدن به توسعه پایدار تبدیل شد. در حقیقت همه کشورها برای رفع چالش ها نیازمند رشد اقتصادی و توسعه پایدار هستند و این امر اجتناب ناپذیر است. در مقطعی ما تصور می کردیم که رشد اقتصادی بدون توسعه پایدار و موضوع محیط زیست امکانپذیر است اولی در دهه اخیر این گونه نبوده که اگر موضوع محیط زیست را مدنظر قرار ندهیم عوارض جانبی آن بیشتر از دستاوردهای اقتصادی برای جهان بوده که هزینه ساز است. * عدم توسعه پایدار در دهه گذشته باعث چالش جدی امروز شد

وی ادامه داد: اقتصاد سبز پاسخی بود برای روبرو شدن با موضوع اشتغال؛ در کشور ما با تمام مسائل از جمله مسائل اقتصادی که ما کشور در حال توسعه هستیم و چالش ها در بخش قتصادی وجود دارد نیازمند دنبال کردن رشد اقتصادی در کنار موضوع زیست محیطی هستیم؛ مسئله زیست محیطی جزء اساسی ترین موضوع مطرح بوده و با توجه به اینکه ما کشور نیمه خشک هستیم با پدیده سخت و حساس روبرویم باید مسئله زیست محیطی را مد نظر قرار دهیم. چرا که به دلیل عدم توسعه پایدار در دهه گذشته، امروز با چالش های جدی روبرو هستیم.

جهانگیری بیان کرد: در سالهای اخیر بخش قابل توجه زیستگاه گیاهی، جانوری و دریایی در معرض آلودگی و تخریب و در برخی موارد احیا و بازسازی قرار گرفتند.

* احیای دریاچه ارومیه نیازمند کار چند ساله

وی افزود: دیروز عصر در ریاست جمهوری جلسه ای برگزار شد و در خصوص دریاچه ارومیه صحبت هایی به میان آمد که اگر توفیق داشته باشیم این دریاچه را احیا کنیم که این امر نیازمند کار چند ساله است تا بتوانیم وضعیت دریاچه ارومیه را به وضعیت گذشته آن تبدیل کنیم که در این راستا ده ها طرح و پروژه مطرح شد.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: الودگی هوا در شهرهای بزرگ و برداشت غیرمتعارف از آب زیرزمینی، کیفیت زندگی مردم را کاهش داده است؛ از طرفی دیگر ۳ برابر استفاده از ظرفیت طبیعی به دلیل برداشت های غیرمجاز و عدم بهره وری صحیح از صنایع باعث شده که منابع طبیعی در معرض تخریب قرار بگیرد که برای بهبود آن نیازمند کار جدی هستیم.

* کاهش کیفیت زندگی مردم با وجود آلودگی هوا و برداشت غیرمتعارف از آبهای زیرزمینی

وی اظهار داشت: پدیده گرد و غبار در کشور در ۲۳ استان وجود دارد و آنها را تحت تاثیر قرار داده است و مردم در معرض آسیب هستند که این امر نیز نیازمند کار اساسی است.

* قوای سه گانه و تمامن دستگاه های کشور به مسئله زیست محیطی به عنوان مسئله جدی بپردازند

جهانگیری گفت: توسعه اقتصادی کار جدی است که باید آن را دنبال کنیم و رشد اقتصادی همراه با مسائل محیط زیست باید همراه باشد؛ اقتصاد سبز راه برون رفت مشکلات کشور است که تمام دستگاه های کشور از جمله قوای سه گانه و مردم باید مسئله زیست محیطی را به عنوان مسئله جدی توجه کرده و به آن بپردازند. تا بتوانیم مشارکت مردم را در تمام طرح ها شاید باشیم.

* تعداد روزهای پاک کلانشهر و پاک تهران به اندازه انگشتان دست رسیده است

وی در خصوص نقش رسانه ها در حل محیط زیست گفت: رسانه ها نقش مهمی در این زمینه داشته و باید اطلاع رسانی دقیق از سوی آنها قرار گیرد؛ طبق گزارشها از سوی دولت و وزیر بهداشت و رئیس سازمان محیط زیست، تعداد روزهای پاک کلان شهرها بخصوص تهران به تعداد انگشتان دست رسیده که این کار نیازمند تلاش جدی است.

جهانگیری گفت: مسئله محیط زیست، آب و هوا اگر امروز به آن نپردازیم نسل فعلی کشور با انواع مشکلات روبرو خواهد شد. در هوای کلانشهر، مصرف سوخت و انرژی و خودروها نیازمند راهکار و وقت گذاشتن است البته کارهای خوبی در این زمینه برای بهبود صورت گرفت همچنین شورای عالی محیط زیست بعد از چند سال احیا شد و کارگروه نیز ایجاد کردیم.

* هدفمندی یارانه در مرحله دوم با جهت گیری بحث زیست محیطی

وی افزود: هدفمندی یارانه در مرحله دوم مبا جهت گیری و بحث زیست محیطی صورت می گیرد و در کلانشهرها خارج کردن خوردو فرسوده، بهینه سازی سوخت و هدر ندادن انرژی حتی انرژی خانگی در برنامه ها قرار خواهد گرفت.

* حتی پنجشنبه و جمعه که تردد خودرو کم است آلودگی هوا بالاست

وی بیان کرد: با توجه به اینکه پنجشنبه و جمعه خودرو تردد کمتری در خیابان ها دارد باز هم آلودگی هوا بالاست که این آلودگی مربوط به کارخانه ها و مصارف خانگی می شود که مشکل ساز شده است که امیدواریم در این دوره با وجود دولت که بر موضوع محیط زیست اهمیت ویژه دارد مشکلات حل شود.