به گزارش پارس به نقل از فارس، همه ساله با نزدیک شدن سال روز پیروزی انقلاب اسلامی تعداد کثیری از خبرنگاران خارجی برای پوشش راه پیمایی مردم ایران در ۲۲ بهمن به کشور می آیند. بنابر اخبار به دست آمده، امسال نیز ۱۹۴ خبرنگار خارجی به تهران آمده بودند تا از جشن پیروزی انقلاب اسلامی گزارش تهیه کنند.

رسانه های شاخص جهان امسال نیز به سیاق سال های گذشته و هر یک بر اساس رویکرد سیاسی خود به بازتاب راه پیمایی ۲۲ بهمن مبادرت کردند. خبرگزاری مشهور آسوشیدپرس که همواره گزارش ها و اخبارش بازتاب گسترده ای در دیگر رسانه ها می یابد، نوشت: « ایرانی ها با همان شعارهای همیشگی « مرگ بر آمریکا» و « مرگ بر اسرائیل» مراسم سالگرد انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ را جشن می گیرند. »

آسوشیتدپرس مثل هر سال تلاش کرده تا ابعاد راه پیمایی مردمی ۲۲ بهمن را کوچک تر از آنچه هست نشان دهد و از عبارت « صدها هزار نفر» برای اشاره به تعداد راه پیمایی کنندگان تهرانی در سال روز پیروزی انقلاب اسلامی استفاده کرده است.

خبرگزاری فرانسه، از دیگر رسانه های مهم بین المللی نیز اذعان کرده است که شهروندان ایرانی پایتخت نشین، از ساعات اولیه صبح به سوی میدان آزادی رهسپار شده بودند. این خبرگزاری تعداد کسانی را که در میدان آزادی تهران جمع شده بودند، ده ها هزار نفر تخمین زده است.

شبکه خبری الجزیره که سخنان رئیس جمهور ایران را نیز مستقیما پخش کرد، در سایت خود نوشت: صدها هزار تن از مردم ایران در خیابان های تهران در تظاهرات سی وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شرکت کردند. الجزیره اگرچه بعضا مواضع مستقلی دارد اما از رسانه های غرب گرای جهان عرب محسوب می شود که البته بسیار پرمخاطب هم هست.

شبکه خبری اتریشی « اوآراف» هم تلاش کرد تا در بازتاب راه پیمایی ۲۲ بهمن از رسانه های رقیب عقب نمایند و گزارش داد که بنابر اعلام رسانه های ایران در پی فراخوان برای حضور در راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب، میلیون ها ایرانی در شهرهای مختلف به خیابان ها آمدند.

روزنامه فرانسوی « لو پاریزین» هم در سایت خود نوشت: امسال، سال روز پیروزی انقلاب ایران با پیشرفت در مذاکرات هسته ای همراه شده است. مذاکرات هسته ای از جمله موضوعات مورد علاقه رسانه های جریان غالب بین المللی است که عموما در تمام گزارش های مربوط به ایران مورد توجه قرار می گیرد.

در این میان روزنامه های اسرائیلی نیز از پوشش اخبار راه پیمایی ۲۲ بهمن پرهیز نکردند. روزنامه صهیونیستی هاآرتص، که در سیستم سیاسی رژیم صهیونیستی دارای مواضع چپ گرا محسوب می شود و همچنین نقطه مقابل آن، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت راست گرا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس به بازتاب حضور ملت ایران در راه پیمایی ۲۲ بهمن پرداختند. در عین حال، روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل نیز به نقل از خبرگزاری فرانسه به پوشش راه پیمایی ۲۲ بهمن اقدام کرد. جروزالم پست نیز با ترکیب گزارش های رسانه های دیگر به بازتاب این واقعه پرداخته است.

در شرق آسیا نیز خبرگزاری چینی مشهور شین هوا به پوشش اخبار راه پیمایی مردم ایران در ۲۲ بهمن مبادرت ورزید. این خبرگزاری تصریح کرد: « مردم شهرهای مختلف ایران با حمل پرچمها و بنرهایی در حمایت از استقرار جمهوری اسلامی و آیت الله خمینی بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران و آیت الله خامنه ای جانشینش و رهبر فعلی ایران به خیابان ها آمدند و حمایت خود را از آنها نشان دادند. »

شین هوا نیز تعداد تظاهرات کنندگان [در تهران] را صدها هزار نفر ذکر کرده است.

خبرگزاری رویترز، دیگر خبرگزاری مهم بین المللی در بازتاب راه پیمایی ۲۲ بهمن، به سخنان حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران توجه کرده است. رویترز نوشت: « حسن روحانی در سخنرانی سی و پنجمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ۱۹۷۹، تحریم های اقتصادی تحمیل شده توسط غرب را « ظالمانه، غیرقانونی و اشتباه» دانست و گفت که کشورهای منطقه چیزی برای ترسیدن از ایران ندارند. »

این خبرگزاری بریتانیایی همچنین به نقل از روحانی افزود: « من به صراحت به افراد متوهمی که می گویند گزینه نظامی روی میز است، می گویم که آنها باید عینک خود عوض کنند… کشور ما زبان تهدید را بی ادبانه و توهین آمیز می داند. »

این تنها بخشی از بازتاب راه پیمایی ملت ایران در روز ۲۲ بهمن در رسانه های خارجی بود. قطعا بسیاری از رونامه های خارجی امشب و فردا اقدام به بازتاب حماسه ملت ایران خواهند کرد.