به گزارش پارس به نقل از فارس، در حالی که بنا بر اعلام مقامات ایرانی، تهران به ۶ ماده توافق صالحی - آمانو که دو مورد آن شامل بازرسی از سایت اراک و معدن گچین بندرعباس و ۴ مورد آن ارائه اطلاعات درباره مطالعات ادعایی بوده، عمل کرده است، و حالا نمایندگان آژانس به تهران می آیند تا این مسئله را پشت میز مذاکره با توافق طرف ایرانی نهایی کنند.

اما دستور کار دیگر مذاکرات امروز نمایندگان سازمان با آژانس چشم انداز ادامه همکاری های بین دو طرف در مرحله پیش رو است. به ویژه پس از آنکه طی توافق ژنو (برنامه اقدام مشترک) و نقشی که بر اساس این توافق برای آژانس تعریف شده، ما شاهد افزایش رفت و آمدهای نمایندگان و بازرسان آژانس به ایران هستیم و گسترش همکاری های پادمانی بین سازمان انرژی اتمی و آژانس بین المللی انرژی اتمی به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. این افزایش فعالیت ها و همکاری های پادمانی بین دو طرف به حدی زیاد شده که علی اکبر صالحی سه روز قبل در حاشیه حضور در مرقد امام (ره) از مقامات آژانس خواست تا در پیگیری مطالبات عجله نکنند و با سعه صدر نیم نگاهی هم به توان و ظرفیت دو طرف داشته باشند.

این اظهارات صالحی در آستانه مذاکرات این پیام را برای وین مخابره کرد که ایران خواستار این است که در طی بازه زمانی ۶ ماهه ای که قرار است برنامه اقدام مشترک به اجرا درمی آید از میزان فعالیت های آژانس در ایران کاسته شود.

در همین زمینه بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم پنجشنبه گفت: مذاکرات پیش رو برای برطرف کردن نگرانی طرف غربی است. البته مادامی که طرف غربی فقط به دنبال رفع نگرانی باشد که از لحاظ فنی رفع نگرانی امکان پذیر است.

در پایان می توان گفت اکنون تهران با اقدامات داوطلبانه خود در پاسخ به مطالعات ادعایی و به طور فنی به نگرانی های تصنعی غرب که از زبان آژانس بیان می شود، پاسخ داد. باید منتظر ماند و دید که آیا پس از پاسخ تهران به مطالعات ادعایی طرف مقابل باز هم پاسخ های جدیدی می خواهد؟