به گزارش پارس به نقل از فارس، « بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل روز پنج شنبه گفت اطمینان دارد که سوریه به ضرب الاجل ۳۰ ژوئن (۹ تیر) پایبند است و تا آن تاریخ تمام ذخایر شیمیایی خود را بر اساس طرح توافقی مسکو-واشنگتن، نابود می کند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، دیروز اولین ضرب الاجل تعیین شده در طرح امحای تسلیحات شیمیایی سوریه در حالی گذشت که مشکلات امنیتی و وضعیت آب وهوایی در برخی مناطق سوریه موجب شد تا اهداف تعیین شده برای این تاریخ به طور کامل محقق نشود.

آقای بان که امروز بعد از دیدار با کمیته بین المللی المپیک زمستانی سوچی در جمع خبرنگاران صحبت می کرد، در مورد روند امحای تسلیحات شیمیایی سوریه گفت: « در مورد تسلیحات شیمیایی، من معتقدم با وجود برخی تأخیرهای به وجود آمده، این روند به صورتی روان در حال پیشرفت است. »

وی فزود: « هدف ما ۳۰ ژوئن امسال (۹ تیر ۹۳) است. ممکن است این هدف خیلی سختی باشد، اما من معتقدم که با حمایت کامل دولت سوریه، این موضوع امکان پذیر است. »

با وجود آنکه دولت سوریه به دلیل احتمال حمله گروه های تروریستی به محموله های مواد شیمیایی درخواست کرده تا تجهیزات و وسایل نقلیه زرهی بیشتری در روند تحویل این تسلیحات مشارکت داشته باشند، آمریکا و سازمان ملل که بر این روند نظارت می کنند، از ارائه این امکانات خودداری کرده و گفته اند دولت سوریه تجهیزات کافی را در اختیار دارد.

با این حال، آقای بان امروز گفت « ولید معلم» وزیر خارجه سوریه به او اطمینان داده است که کار امحای تسلیحات شیمیایی تا ضرب الاجل تعیین شده پایان می یابد.