به گزارش پارس به نقل از تسنیم؛ محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با شبکه بین المللی یورونیوز به سوالات خبرنگار این شبکه پاسخ داد. متن کامل این مصاحبه در ادامه می آید:

یورونیوز: مشکل توافق نامه ژنو چیست؟ چرا در این باره با آمریکایی ها مشاجره می کنید؟

ظریف: ما مشاجره نمی کنیم. در واقع ما به متن توافقنامه احترام می گذاریم. به همین خاطر ما بیانیه مکتوب منتشر نمی کنیم. معتقدیم که بسیار مهم است که از این فرصت برای اعتمادسازی استفاده کرد.

یورونیوز: هفته ای نیست که شما بگویید: نه! ما برنامه هسته ای خودمان را ادامه می دهیم و آمریکا هم پاسخ دهد: نه! آنها حق انجام این کار را ندارند. امروز مردم باید واقعیت را بدانند.

ظریف: توافقنامه کاملا واضح است: برخی بخش های برنامه هسته ای ایران ادامه خواهد یافت و دیگر بخش ها… یعنی… غنی سازی بالای ۵ درصد را توافق کردیم تعلیق شود.

یورونیوز: بنابراین همه این اظهار نظرها برای مصرف داخلی بوده است.

ظریف: سعی کردم تا وفادار به آنچه توافق کرده ایم بمانم و آن را برای مصرف داخلی تغییری ندهم، به همین دلیل من هیچ « فک شیتی» منتشر نکردم. ایران به دنبال موفقیت به هزینه و زیان دیگر طرف ها نیست چرا که ما معتقدیم چنین کاری پایدار نیست. و اکنون ما موافقت کرده ایم که در ۱۸ فوریه در وین بخش سخت کار را از سر بگیریم، که برای دستیابی به توافق جامع است.

یورونیوز: این درست است که در ازای تعلیق بخشی از برنامه هسته ای، شما ۷ میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده خود را دریافت می کنید؟

ظریف: تعدیل هایی بر تحریم ها اعمال می شود. البته ما از ابتدا معتقد نبوده ایم که این تحریم ها قانونی است، چرا که این پول متعلق به ماست و هیچ ابزار قانونی بین المللی که مانع دسترسی ما به این سرمایه شود وجود ندارد. بخشی از این پول قابل دسترسی می شود، بخش های دیگری وجود دارد، از جمله درآمدهای فروش و صادرات محصولات پتروشیمی. بنابراین، درآمدهایی است که به این میزان پول افزوده می شود، اما من قصد ندارم درباره مبلغ دقیق بحث کنم، چرا که این تنها آغاز کار است و ما در انتهای ۶ ماه میزان سرمایه دریافتی را خواهیم فهیمد.

یورونیوز: درکوتاه مدت شما در حال دریافت پول های خود هستید، اما در اغلب موارد به صورت نقد این پول را دریافت نمی کنید. بنابراین آنچه که به ایران دیکته شده این است: ما این مقدار پول را به شما در ازای ارسال تولیداتمان به قیمتی که ما تعیین می کنیم به شما می دهیم.

ظریف: نه، اینگونه نیست. در واقع ما می توانیم بخشی از این پول را به صورت نقد دریافت کنیم. و باقی آن به صورت خط اعتباری آزاد با هر کسی که بخواهیم تجارت کنیم. اینگونه نیست… من دوست ندارم کسی چیزی را به من تحمیل کند و هرگز چنین چیزی را نمی پذیرم…

یورونیوز: اما آنها یک سقفی برای صادرات نفت اعمال کرده اند

ظریف: آنها قبلا یک سقفی را بر صادرات نفت اعمال کرده اند. آنها قبول کردند این سقف را کاهش نکنند. همانگونه که گفتم، این تحریم ها غیر قانونی بود، اما ما با جهانی معامله می کنیم که با قانون اداره نمی شود. متاسفانه جهانی است که در آن ابزارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا کشورها و بخش های خصوصی را متقاعد می کند تا…

یورنیوز: آیا شما خود را به صورت یک قربانی می بینید؟

ظریف: من جامعه بین المللی را به صورت یک قربانی می بینم، زیرا ما مجاز هستیم که بتوانیم به حق خود دست یابیم. اما این یک واقعیت است و من نمی خواهم در باب آن منازعه کنم. این وضعیتی است که ما می خواهیم به سمت جلو پیش رفته و نوع جدیدی از روابط با جامعه بین المللی را ایجاد کنیم. همانطور که شما می دانید، ما تنها شش ماه پیش بود که متصدی امور شدیم، و ما وضعیتی را به ارث بردیم که بهترین شرایط ممکن نبود. ایالات متحده - به خاطر برخی اشتباهاتی که رخ داده است - این توان را یافته است که دیدگاه های خود را بر مابقی جامعه بین المللی تحمیل کند. این یک کنش (رویه) سالم نیست اما با این حال یک کنشی (رویه) است که در حال اجرا (پیش رفتن) است.

یورونیوز: شما شرکت های نفتی، کارتل ها، در واقع کارتل های بین المللی را به منظور انعقاد قرادادها در حوزه نفت ایران به کشورتان دعوت کردید. موضوعات مورد توافق شما با آن ها چه بود؟ و اگر شما قرادادی را تاکنون با آن ها امضاء کرده اید… ؟

ظریف: این فقط آغازی بود و تنها برخی (شرکت ها) قراردادی را امضا نکردند.

یورونیوز: آیا شما متن قراداد انعقادی را منتشر و در اختیار عموم قرار می دهید؟

ظریف: معمولا، قرادادهای نفتی اسنادی عمومی (قابل انتشار) نیستند. در هیچ کشور دیگری نیز در قرارداهای در دسترس، مفاد محرمانه ای وجود دارد، اما ما از نظر قانون اساسی محدودیت هایی داریم. ما در تلاش هستیم تا بخش (صنعت) نفت خود را به روی سرمایه گذاری های بین المللی باز کنیم، و وزارت نفت در حال طراحی انواع جدید از قراردادها است. من مطمئن هستم که مدل قرادادهای نوین در دسترس عمومی خواهد بود. زمانی که (قالب نوین قرادادهای نفتی) آماده شدند ما آن ها را عمومی کرده و هرکس و هر شرکت نفتی می تواند از فرصت های جدید ایجاد شده در بازار ایران که مورد استقبال تمامی شرکت های نفتی بین المللی قرار گرفته است منتفع شود. اما جزئیات هر قراداد منعقده با شرکت ها به صورت محرمانه باقی خواهد ماند.

یورونیوز: عموم مردم ایران از موقعیتی که الان در آن هستید نگران هستند، شما تسلیم فشارهای جامعه بین المللی شده اید، آن ها نگران این هستند که قرارداهایی که منعقد می شود به نفع کارتل های نفتی بوده و شما به دوره قاجار برگردید؟

ظریف: مطمئنا چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. راهی وجود دارد که مردم ایران می توانند دیدگاه های خود را بیان دهند و آن هم صندوق های رأی گیری است. آن ها پیشتر نیز چنین اقدامی انجام داده اند. اگر آن ها رفتار ما را خارج از چارچوب منافع ملی ببینند، آن ها دوباره چنین کاری خواهند کرد (در انتخابات نظر خود را نشان می دهند) .

یورنیوز: اجازه دهید وارد حوزه تخصصی شما که سیاست خارجی است شویم. شما اخیرا گفتید گه تمامی گروه های خارجی بایستی سوریه را ترک کنند و کشور را خالی کرده و تصمیم گیری را به مردم این کشور بسپاریم. در این حالت چرا نیروی قدس هنوز آنجا است و حضور بسیاری قوی در سوریه دارد؟

ظریف: آنچه من گفته ام و آنچه که همچنان به آن باور دارم این است آینده سوریه از آن مردم سوری بوده و آن ها تعیین کننده آن خواهند بود، و مردم این کشور بایستی بدون مداخله خارجی این کار را کنند. حال، ایران (نیز) متعهد به حمایت از یک برونداد سیاسی است، زیرا ما باور داریم که هیچ…

یورنیوز: اما شما در آنجا حضور نظامی دارید…

ظریف: ما حضور نظامی نداریم. دولت سوریه از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است و در سازمان ملل دارای کرسی است و ایران با این کشور روابط قدیمی و پایداری دارد. من باور دارم آن هایی که از گروه های تروریستی که در فهرست گروه های تروریستی سازمان ملل قرار دارند، حمایت می کنند باید به خاطر پشتیبانی هایی - پول و سلاح - که برای این سازمان های تروریستی فراهم می کند پاسخگو باشند. از نظر من هیچ قانونی علیه داشتن روابط با (دولت) سوریه وجود ندارد با این حال ایران نیروی نظامی در سوریه ندارد.

یورنیوز: خیلی خوب، سئوال پایانی من، با وجود به قدرت رسیدن آقای روحانی، تعداد اعدام ها در ایران به صورت قابل توجهیی افزایش یافته است، در این مورد چه چیزی برای گفتن دارید؟

ظریف: دستگاه قضایی ما مستقل است. و انتخابات ریاست جمهوری تأثیر بسیار کمی بر دستگاه قضایی دارد. البته، ما خود را درگیر امور دستگاه قضایی نکرده و یا در آن مداخله نمی کنیم. ما مایل هستیم که شاهد تعداد کمتری از اعدام ها در تمام کشورها (ی جهان) باشیم، ما مایل هستیم که شاهد احترام بیشتری به حقوق بشر در تمامی کشورها باشیم و مطمئنا وضعیت حقوق بشر ما می تواند بهبود یابد، اما برای اینکه این دولت بر تمامی جنبه های زندگی ایرانیان تأثیر بگذارد، محتاج زمان زیادی است.