به گزارش پارس به نقل از فارس،   « آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان در کنفرانس خبری مشترک با « رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه که به آلمان سفر کرده است، با اشاره به وضعیت نابسامان آوارگان سوری، تاکید کرد که باید با روسیه و چین و همچنین با کشورهای غیر عضو شورای امنیت از جمله ایران برای یافتن راهکاری برای حل مسئله آوارگان سوری گفت وگو شود.

به نقل از خبرگزاری رویترز، وی با غیر قابل قبول خواندن وضعیت سوریه و با اذعان به اینکه کنفرانس ژنو ۲ حمایت لازم برای مردم سوریه را به دنبال نداشته است. خواستار اتحاد بیشتر جامعه بین المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل برای رسیدگی به وضعیت سوریه شد.

« رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه نیز پس از دیدار با مرکل به خبرنگاران گفت: « بحران سوریه همچنان پابرجاست و متاسفانه نشست ژنو ۱ و ۲ نتیجه بخش نبوده و شواهد نشان می دهد که قرار نیست به زودی تغییر مهمی در این حوزه روی دهد» .

وی در ادامه افزود: « میزان کشته های بحران سوریه به ۱۶۰ هزار نفر رسیده و جهان نباید این واقعه را مانند یک بازی فوتبال تماشا کند. هم اکنون در کشور من ۷۰۰ هزار نفر از پناهنده سوری به سر می برند و جامعه بین الملل نباید در مقابل این تراژدی بزرگ ساکت بنشیند» .

اردوغان در پایان سخنان خود به تندی از شورای امنیت سازمان ملل انتقاد کرد و بر ضعف ساختار شورای امنیت به خاطر مسئله وتو اشاره کرد.

در این کنفرانس خبری مشترک همچنین اردوغان از مرکل خواست تا از پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا، حمایت همه جانبه ای داشته باشد.