به گزارش پارس به نقل از تسنیم؛ جین ساکی؛ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ، در جلسه نشست روزانه خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، مسأله سوریه را نیز مطرح کرده است گفت: " وزیر خارجه نگرانی خود و نگرانی های آمریکا را درباره شتاب انتقال تسلیحات شیمیایی سوریه، درباره وضعیت انسانی و درباره نیاز به حرکت به سمت دولت انتقالی مطرح کرد. " وی در ادامه افزود: " ظریف، وزیر خارجه ایران، اعلام کرد که وی از اختیارات لازم برای بحث یا مذاکره درباره سوریه را ندارد بنابراین این دیدار بر مسائل هسته ای متمرکز بود. "

ساکی در پاسخ به این سؤال که منظور از نداشتن اختیارات لازم چیست، گفت: " من در این باره تحلیلی ندارم و بهتر است که برای کسب جزئیات بیشتر به مقامات ایرانی مراجعه کنید. "

وی در ادامه افزود: " من فکر می کنم که ما فرآیند مهمی را در حال اجراء داریم که با گفت و گوهای جامع در هفته های آتی ادامه خواهد داشت. این امر هدف اصلی دیدار آنها بود. این اولین بار بود که وزیر خارجه فرصت یافت تا نگرانی های ما درباره سوریه را با این سطح جزئیات به همتای ایرانی خود انتقال دهد. ما بر تمرکز بر اجرای [توافقنامه ژنو] و نیز مذاکرات درباره توافقنامه جامع ادامه می دهیم و به همین دلیل است که درخواست دیدار کردیم. "

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: " هم اکنون تمرکز ما نیز [به مانند ایرانی ها] بر روی مذاکرات هسته ای است… اما این حقیقت لایتغیر است که ما نگرانی هایی درباره وضعیت انسانی و کمک به تروریست ها داریم. اینها نگرانی هایی هستند که ادامه دارند. اما این یک برنامه بسیار مهم است که برای انجامش نیاز به کار بسیار داریم که عبارت است از مذاکرات درباره توافق جامع. "

" یقینا، ایران در نتیجه سوریه ذینفع است اما موضع ما تغییری نکرده و با طرف ها و کشورهایی کار خواهیم کرد که می خواهند یک نتیجه مفید و مثمر ثمر داشته باشند، اما هیچ گونه بیانیه علنی و یا اظهاراتی از جانب آنها منتشر نشده که باور کنیم که خواهان چنین نتایجی هستند. "