به گزارش پارس به نقل از ایسنا، رئیس جمهور اظهار کرد: انتخابات اخیر ریاست جمهوری و آراء گسترده مردم، فضای جدیدی را در جهان برای توسعه همکاری ها با ایران ایجاد کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دیدار وزیر امور خارجه سوئد با اشاره به اینکه" بین ایران و اروپا روابط قوی و بسیار سنتی و دیرین وجود داشته است" ، گفت: روابط اقتصادی ما پس از توافق اولیه با بسیاری از کشورهای اروپایی شروع شده و این روابط با شکلی کاملا جدید در حال توسعه یافتن است.

وی افزود: در چند هفته اخیر بیش از یکصد شرکت اروپایی به ایران سفر کرده و در حال مذاکره با طرف های ایرانی خود هستند، ما بر همین مبنا می توانیم روابط اقتصادیمان را با سوئد توسعه دهیم و بخش های خصوصی دو کشور در همه زمینه ها فعال شوند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه" ما متعهد به ان. پی. تی هستیم و تمامی اقدامات ما تحت نظارت آژانس بوده است و به تعبیر آژانس تاکنون هیچ انحرافی در برنامه هسته ای ایران مشاهده نشده است" ، گفت: لذا در ذهن مردم ایران در خصوص استاندارد دوگانه اروپا در زمینه مسأله هسته ای این سوال پدید آمده است که چرا برخی از کشورها برخلاف قوانین بین المللی و تجارت آزاد اقدام به تحریم های یکجانبه می کنند.

روحانی با اشاره به توافق هسته ای ایران و ۱+۵، اظهار کرد: ما کاملا برای مذاکرات در مرحله نهایی و حصول توافق آمادگی داریم و چنانچه طرف مقابل جدی و صادق باشد امکان رسیدن به توافق در کوتاه مدت وجود دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه" حضور ایرانیان در سوئد فرصت مغتنمی برای روابط فرهنگی و توسعه همکاری ها میان دو کشور است" ، گفت: در فضای جدید بوجود آمده سفر ایرانیان خارج از کشور به ایران گسترش یافته و سرمایه گذاری های مشترک نیز توسعه یافته است.

وزیر خارجه سوئد: اکنون زمان تحریم های تخریبی نیست، زمان دیپلماسی سازنده است

در این دیدار وزیر خارجه سوئد نیز با ابراز خرسندی از فضای جدید بوجود آمده پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، گفت: برای ما ایران کشور بسیار مهمی است. ایران و سوئد از روابط حسنه و دیرینه ای برخوردارند. ما روابط اقتصادی قوی داریم و امیدواری زیادی در جامعه جهانی پس از شنیدن سخنرانی های جنابعالی ایجاد شده است.

کارل بیلت افزود: با انتخاب شما فضای جدیدی در دنیا ایجاد شده است و رفت و آمدهای فزاینده هیأت ها نشان دهنده این فضای جدید است. امیدوارم دو کشور بتوانند در این فضای جدید شاهد توسعه همکاری های اقتصادی گسترده باشند.

وی در ادامه با اشاره به تلاش برخی از مخالفان توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی گفت: اکنون زمان تحریم های تخریبی نیست بلکه زمان دیپلماسی سازنده است. متأسفانه تندروهایی در دو طرف هستند که برنامه های خود را دارند، اما ما در سوئد با صدای بلند گفته ایم که تحریم ها، راه حل نیستند و باید از دیپلماسی استفاده کرد.

وزیر امور خارجه سوئد در پایان اظهار کرد: حسن نیت کافی هر دو طرف می تواند شکاف بی اعتمادی میان ایران و غرب را برطرف کند.