به گزارش پارس به نقل از مهر، رویترز در گزارشی با اشاره به مواضع متناقض برلین در قبال ناآرامی های کی یف به مصاحبه فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان با تلویزیون آی آر دی در زمینه تحریم مقامات اوکراینی در صورت ادامه بحران سیاسی در این کشور پرداخت که با توجه به اظهارات اخیر آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در رابطه با عدم تحریم مقامات اوکراینی می توان یک دوگانگی را در رفتار برلین در قبال ناآرامی های کی یف مشاهده کرد.

بی بی سی نیز به بیانیه وزارت خارجه روسیه در خصوص پایان تهدیدها و جدی بودن طرفین در زمینه مذاکره با دولت پرداخت و نوشت مسکو نگران تلاش مخالفان برای افزایش ناآرامی ها در کشور است.

این رسانه روسی در ادامه از تصمیم اتحادیه اروپا و آمریکا برای اعطای وام به اوکراین با هدف کمک به حل بحران سیاسی و اقتصادی و کاهش نفوذ مسکو در کی یف خبر داد و نوشت غرب این کمک مالی را منوط به انجام" اصلاحات واقعی" و تشکیل یک دولت انتقالی خوانده است.

در همین حال" آرسنیا یاتسنیوک" رهبر فراکسیون حزب مخالف باتکیوشینا در پارلمان اوکراین از کمک مالی ۱۵ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا به اوکراین خبر داده است.

ایتارتاس نیز از سفر دو روزه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پایتخت اوکراین با هدف ترغیب رئیس جمهوری یانوکوویچ و مخالفان درباره توقف خشونت و آغاز گفتگوهای مسالمت آمیز برای حل بحران خبر داد که از امروز سه شنبه آغاز می شود.

اشتون در هفته گذشته با سفر به کی یف، با مخالفان اوکراینی دیدار و از نزدیک در جریان خواسته های آنها قرار گرفته بود. اوکراین این روزها به نوعی شاهد تقابل روسیه و غرب است. روسیه از ویکتور یانوکوویچ حمایت می کند و کشورهای غربی از مخالفان او. هر چند یانوکوویچ برای آرام کردن مخالفان طرح کنار رفتن" نیکلای آزاروف" نخست وزیر اسبق، و همچنین برگزاری انتخابات زودهنگام را به پارلمان اوکراین داد اما مخالفان اعلام کرده اند که فقط با کنار رفتن وی از قدرت به اعتراضات خود پایان می دهند.

" لئونید کوژار" وزیر خارجه اوکراین نیز روز گذشته در جمع خبرنگاران در کی یف از احتمال گفتگو درباره کمک مالی اتحادیه اروپا به اوکراین در جریان دیدار با با کاترین اشتون خبر داد.

ریا نووستی نیز از آمادگی" ویکتور یانوکوویچ" رئیس جمهوری اوکراین برای برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری پیش از موعد مقرر با هدف حل برای پایان دادن به بحران سیاسی خبر داد.

در جریان اعتراضات اخیر اوکراین که بزرگترین تظاهرات بعد از وقوع انقلاب نارنجی در این کشور به شمار می رود، بیش از ۵۰۰ هزار معترض در خیابانهای کی یف دست به تظاهرات ضد دولتی زده و خواستار کنار رفتن دولت شدند. اعتراضات اوکراین از ۲۱ نوامبر ۲۰۱۳ (۳۰ آبان) و بعد از تصمیم دولت برای تعلیق گفتگوها با اتحادیه اروپا آغاز شد. اروپایی ها معتقدند تصمیم کی یف تحت فشار روسیه صورت گرفته است.

اتحادیه اروپا در سال۲۰۰۹ برنامه موسوم به مشارکت شرقی را به شش عضو پیشین اتحاد جماهیر شوروی پیشنهاد کرد. هدف از این برنامه یکپارچه سازی قوانین و مواضع اقتصادی و سیاسی اعلام شد.

نمایندگان اتحادیه اروپا و کشورهای ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، بلاروس، مولداوی و اوکراین در هفتم ماه می ۲۰۰۹ در پراگ گردهم آمدند و بیانیه مشترکی را در این زمینه امضا کردند. اما طی سالهای اخیر، روابط سیاسی اقتصادی بین اتحادیه اروپا و بلاروس به حداقل کاهش یافت و بلاروس نیز مانند ارمنستان ترجیح داد برای حفظ روابط بهتر با روسیه به اتحاد گمرکی مورد نظر مسکو بپیوندد.

اوکراین نیز در همین مسیر در تصمیمی ناگهانی عضویت در برنامه مشارکت شرقی را به حالت تعلیق درآورد. اهمیت استراتژیک این شش کشور بدیهی است البته در این میان، اوکراین با جمعیتی ۴۶ میلیونی و منابع طبیعی و انسانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اتحادیه اروپا، در سه سال اخیر بیش از دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو در این زمینه سرمایه گذاری کرده، اما اکنون با اقدامات روسیه برنامه های بروکسل در حال از هم پاشیدن است.