به گزارش پارس به نقل از مهر، صدای روسیه اظهار کرد: آمریکا به بهانه مقابله با تهدیدهای احتمالی ایران و برای حمایت از سپر موشکی مشترک ناتو اقدام به اعزام یک ناوشکن به آبهای اسپانیا کرده اما روسیه معتقد است که این اقدام واشنگتن تهدیدی علیه امنیت ملی این کشور محسوب می شود.

بر اساس این گزارش، ناوشکن یو اس اس دونالد کوک به اسپانیا اعزام می شود تا از سپر موشکی مشترک ناتو حمایت کند. در همین رابطه روسیه روز گذشته هشدار داد که این اقدام امریکا می تواند منجر به تجدید نظر مسکو برای ادامه حضور در پیمان استارت شود.

پیمان" استارت" در سال ۱۹۹۱ برای کاهش میزان تسلیحات هسته ای میان روسیه و آمریکا امضا شد که مهلت پیمان مذکور روز پنجم دسامبر سال ۲۰۰۹ به پایان رسید. بر اساس شرایط آن قرار شد که روسیه و آمریکا هر کدام نباید بیش از شش هزار کلاهک هسته ای داشته باشند. تجهیزات اساسی که در این پیمان به آنها اشاره شده شامل موشک های قاره پیمای بالستیکی زمینی، موشک های بالستیکی در زیر دریایی ها، و بمب افکن های سنگین استراتژیکی بود.

در تابستان سال ۲۰۰۹ سران روسیه و آمریکا تفاهم نامه ای را در خصوص مسئله ادامه کاهش و محدودیت تسلیحات تهاجمی استراتژیک به امضا رساندند. این سند سقف محدودیت تسلیحاتی را تعیین می کند که مبنایی برای پیمان جدید" استارت" بود. در آن طرفین اعلام کردند که قصد دارند تعداد کلاهک های هسته ای خود را تا ۱۵۰۰-۱۶۷۵ و موشک های حامل آن را تا ۵۰۰-۱۱۰۰ فروند کاهش دهند.

خروج از پیمان استارت، پیامدهای زیادی خواهد داشت که یکی از ابتدایی ترین موارد آن آغاز دوباره مسابقه تسلیحات هسته ای میان روسیه و آمریکا خواهد بود. البته با توجه به هزینه بالای این کار بویژه در بخش مالی به نظر می رسد که مسکو بیشتر قصد بلوف زدن در این رابطه را دارد.

سپر موشکی مشترک ناتو، جایگزین طرح سپر موشکی آمریکا شد که روسیه مخافت زیادی با آن داشت. تهدید روسیه برای خروج از پیمان استارت در حالی انجام می شود که روابط روسیه و آمریکا از روز پنجشنبه ۱۰ بهمن و بعد از انتشار گزارش روزنامه نیویورک تایمز در مورد آزمایش موشک کروز از سوی مسکو، بار دیگر متشنج شده و در این میان کرملین در تلاش است تا از شدت گرفتن تنش ها و متهم شده به نقض معاهدات بین المللی جلوگیری کنند.

" جن ساکی" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، عنوان کرده که با توجه به گزارشات موجود مبنی بر پرتاب یک موشک کروز توسط روسیه، واشنگتن در حال بررسی احتمال نقض معاهده کنترل تسلیحات ۱۹۸۷ توسط مسکو است.

بر همین اساس می توان پیش بینی کرد که با ورود این ناوشکن به آبهای اسپانیا، یکی از تیترتهای اصلی رسانه های جهان برای مدتی تنش های موشکی امریکا و روسیه باشد.