به گزارش پارس به نقل از فارس، « اخضر ابراهیمی» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه لحظاتی پیش با برگزاری نشستی مطبوعاتی در ژنو، تاریخ برگزاری دور بعدی مذاکرات بین هیئت نظام سوریه و هیئت مخالفان خارج نشین سوری را ۱۰ فوریه آینده اعلام کرد.

وی با بیان اینکه هیئت ائتلاف معارضان سوریه اعلام کرده که در دور بعدی مذاکرات در تاریخ ۱۰ فوریه شرکت خواهد کرد، افزود: هیئت دولت سوریه نیز اعلام کرد که قبل از سخن گفتن درباره مشارکت یا عدم مشارکت در دور بعدی مذاکرات، باید با مسئولان سیاسی کشور سوریه گفت وگو کند.

وی با بیان اینکه کشورهای شرکت کننده در کنفرانس ژنو ۲ در افتتاحیه که شهر « مونترو» برگزار شد؛ بر لزوم پایان بخشیدن به درد و رنج های ملت سوریه تاکید کردند، افزود: بدون شک دستیابی به پیشرفت در مذاکرات به کُندی صورت می گیرد ولی می توان برای رسیدن به آینده از همین نقطه آغاز، شروع کرد.

شکاف بین نظام سوریه و مخالفان عمیق است

ابراهیمی شکاف در مواضع هیئت نظام سوریه و هیئت مخالفان دمشق را بزرگ توصیف کرد و افزود: دو طرف مذاکره کاملا به اجرای بیانیه ژنو یک پایبند هستند و دیدگاه های خود را درباره آینده سوریه مطرح کرده اند.

وی افزود که شکاف بین نظام و ائتلاف مخالفان همچنان زیاد است و تلاش می کنیم که آنها را به هم نزدیک کنیم.

وی تاکید کرد که باید مذاکرات بیشتری برای نزدیک کردن دیدگاه های نظام سوریه و ائتلاف مخالفان برگزار شود.

طرفین درگیر تعهدی برای توقف درگیری ندادند

فرستاده ویژه سازمان ملل با بیان اینکه نکاتی که درباره نتیجه دور نخست مذاکرات ارائه کرده ام به معنی نزدیک بودن راه حل برای بحران سوریه نیست، گفت: درباره برقراری آتش بس یا کاهش سطح خشونت بسیار گفت وگو کردیم ولی هیچ گونه پایبندی از سوی دو طرف مذاکره مشاهده نکردیم.

وی با بیان اینکه طرحی که درباره شهر حمص ارائه کردم؛ تاکنون به ثمر ننشسته است، خبرها مبنی بر رسیدن مساعدات انسانی به اردوگاه « یرموک» را « اخبار خوب» توصیف کرد.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با بیان اینکه دو طرف مذاکره می دانند که اوضاع انسانی اهالی سوریه باید به صورت فوری حل شوند، یادآور شد که هیئت مذاکره نظام سوریه و ائتلاف معارضان سوری اعتراف کردند که محافظت از امنیت همگانی و نهادهای دولتی سوریه واجب است.

پیشرفتی در مذاکرات نداشتیم

ابراهیمی با تاکید بر اینکه ملت سوریه باید به رغم دخالت های خارجی سرنوشت خود را تعیین کند، افزود: به ملت سوریه می گویم که با وجود امیدهایی که در ابتدای مذاکرات وجود داشت ولیتاکنون به هیچ پیشرفت قابل ذکری دست پیدا نکردیم.