به گزارش پارس به نقل از ایرنا، ادامه روند مذاکرات ایران و ۱+۵ به منظور دستیابی به توافق نهایی و اهمیت این موضوع در عرصه جهانی، رسانه های فارسی زبان خارجی را برآن داشت تا به هر بهانه ای ˈاعلام تاریخ برگزاری آخرین نشست این مذاکراتˈ یا ˈنطق سالانه اوباماˈ به منظور دستیابی به توافقی ایده آل تلاش کنند.



*رسانه های خارجی

اکثر رسانه های خارجی از هر شرایطی برای پردازش اخبار و گزارشهای مورد نظر بهره می گیرند.

تارنمای رادیو فردا در گزارشی زیر عنوان ˈاوباما: فرصتی شده تا چالش اتمی ایران را بدون خطر جنگ حل کنیمˈ، می نویسد: باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا، چهارشنبه نهم بهمن در پنجمین سخنرانی سالیانه خود در کنگره آمریکا بار دیگر از تلاش های دیپلماتیک خود در برابر ایران دفاع کرد و گفت این تلاش ها، بختی برای حل یکی از مهمترین مسائل امنیتی جهان بدون خطر جنگ به وجود آورده است.

این منبع خبری با شرح کامل سخنان اوباما به نقل از وی تاکید می کند: استفاده از فرصت به وجود آمده در قبال ایران برای امنیت آمریکا مهم است.

این رسانه آمریکایی، با اشاره به تلاشهای رییس جمهوری آمریکا برای ممانعت از تصویب تحریمهای جدید علیه ایران طی هفته های گذشته از تاکید رییس جمهوری آمریکا به وتو تحریم های جدید در زمان گفت وگوها با مقام های تهران خبر می دهد.

بی بی سی هم زیر عنوان ˈنطق سالانه اوباما؛ از بهبود وضع طبقه متوسط آمریکا تا وتوی تحریم ایرانˈ می نویسد: باراک اوباما در سخنرانی سالانه خود در بخش سیاست خارجی از توافق هسته ای با ایران، سخن گفت.

این رسانه انگلیسی می افزاید: در این سخنرانی که طی نشست مشترک اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا ایراد شد، اوباما اظهار داشت که دیپلماسی همراه با فشار باعث شد که ایران ادامه برنامه اتمی اش را متوقف و بخش هایی از آن را به عقب برگرداند.

به نوشته این منبع خبری غربی، اوباما در مورد آینده برنامه های اتمی جمهوری اسلامی نیز گفت که از طریق مذاکره با ایران، آمریکا و متحدانش می توانند به طور مسالمت آمیز از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کنند.

بی بی سی همچنین بر آن بخش از سخنان اوباما در باره وتو تصویب تحریمهای جدید علیه ایران در کنگره آمریکا، اهمیت امنیت ملی آمریکا و انگیزه رییس جمهوری ایالات متحده در این خصوص، نگاهی مبسوط دارد.

از سوی دیگر این رسانه انگلیسی در گزارشی دیگر زیر عنوان ˈتوقف تلاش ها در کنگره آمریکا برای تشدید تحریم ها علیه ایرانˈ به استناد برخی گزارش ها، می نویسد: تلاش در کنگره آمریکا برای تصویب تحریم های بیشتر علیه ایران متوقف شده است.

بی بی سی نظرسنجی را به گواه آورده می افزاید: نظرسنجی هم نشان می دهد که افکار عمومی آمریکا از توافق شش ماهه با ایران حمایت می کند.

بنا بر این گزارش، خبرگزاری ˈآسوشیتدپرسˈ نظرسنجی انجام داده است که طبق آن، اکثریت افکار عمومی آمریکا از توافق هسته ای فعلی با ایران حمایت می کنند، هرچند درباره اثربخش بودن آن در جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح اتمی شک دارند.

رادیو صدای آمریکا، اما با میزان تضمین بالاتری زیر عنوان ˈباراک اوباما سال ۲۰۱۴ را سال عمل اعلام کردˈ به موضوع می پردازد.

این رسانه می نویسد: اوباما در سخنرانی گزارش سالانه درباره وضعیت اتحادیه در مقابل کنگره آمریکا گفت مردم آمریکا هستند که باعث قدرت کشورند و همان طور که انتظار می رفت تمرکز سخنرانی او بر مساله اقتصاد بود.

این رسانه به نقل از رییس جمهوری آمریکا نوشت: برای امنیت ملی مان، ما باید به دیپلماسی فرصتی برای موفقیت بدهیم.

بنا بر این گزارش، وی گفته است که هرگونه تحریم جدید علیه ایران را که باعث از خط خارج شدن مذاکرات شود وتو خواهد کرد.

تارنمای دویچه وله نیز از زاویه ای دیگر از توقف کامل وضع تحریم های جدید علیه ایران در کنگره آمریکا خبر می دهد.

این منبع خبری آلمانی با تکرار دوباره توقف اعمال تحریم های جدید علیه ایران در کنگره آمریکا، به نقل از مشاوران سنا، می نویسد: نمایندگان کنگره در حال حاضر مشغول بحث بر سر طرح یا عدم طرح قطعنامه ای غیرالزام آور و ضعیف تر علیه ایران هستند.

این منبع خبری نگاهی به سابقه مذاکرات و اظهارات اعضای سنا و مجلس نمایندگان آمریکا، نگرانی از برنامه هسته ای ایران و درخواست از طرف ایرانی در این مذاکرات دارد.

دویچه وله از هشدار پیشتر باراک اوباما، نسبت به وضع تحریمهای جدید علیه ایران در دوره ای که گروه ۱+۵ با این کشور مذاکره می کند و تهدید وتو تصویب قطعنامه ای مبنی بر تصویب تحریمها می نویسد.

به نظر می رسد گزارش ها در روند بستر سازی مثبت و به منظور تضمین دستیابی توافق نهایی نشست آتی نمایندگان ایران با کشورهای ۱+۵ از سوی رسانه های فارسی زبان خارجی منتشر می شود.