به گزارش پارس به نقل از مهر، " موشه یعلون" در توصیف چالش های امنیتی قرن ۲۱ گفت: خاورمیانه هم اکنون شاهد سقوط کلونی های مصنوعی" دولت-ملت" است. نمونه های دولت-ملت در کشورهایی همانند لیبی که بصورت قبیله ای اداره می شوند کارآیی ندارند. این مدل در کشورهایی که خشونت در آن وجود دارد نیز کارآیی ندارد.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ادامه به مواردی دیگر در خاورمیانه اشاره کرد و مدعی شد که فقط با دموکراسی نمی توان یک کشور ر اداره کرد. یعلون در اظهارات خود گفت: آمریکا هنوز در خاورمیانه یک ابرقدرت است اما با چند چالش در این منطقه مواجه است و تصمیم دارد که در آنها مداخله کمی داشته باشد. نبود آمریکا در منطقه موجب شد تا عراق بدست ایران بیافتد و همچنین روسیه نقشی تاثیر گذار در سوریه ایفا کند.

یعلون در ادامه اظهارات خود در خصوص پیامدهای کم شدن حضور آمریکا در خاورمیانه گفت: این موضوع فرصت را برای بازیگران دیگر نیز بوجود آورد. ایران که تلاش می کند از طریق مذاکره با قدرت های بزرگ به یک کشور هسته ای تبدیل شود چیزی فراتر از یک بازیگر منطقه ای بوده و تحت فشار کمی قرار دارد.

به ادعای وی، ایران بخشی از مشکل موجود در سوریه است و تهران از اقدامات اسد حمایت می کند. ایران عامل اصلی بی ثباتی در افغانستان، عراق، سوریه، یمن، بحرین و غزه است.

وی دخالت رژیم صهیونیستی در سوریه را متنفی دانست و گفت فقط وقتی که خطوط قرمز تل آویو نقض شوند این رژیم اقدام به مداخله در سوریه می کند.