به گزارش پارس به نقل از فارس، ماسیمو برای امشب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آن چیزی که در سفر امروز به کرمان و بم، من را تحت تاثیر قرار داد، ارگ بم بود و فکر می کنم، مکان بسیار جالبی است و برای من جذابیت داشت.


ارگ بم نشان دهنده تمدن کهن ایرانی است


وی بیان داشت: مطالعاتی درباره ارگ بم داشتم و بازدید از ارگ بم برایم جذابیت داشت، ارگ بم نشان دهنده تمدن کهن و غنی ایرانی است و اینکه ایرانی ها به حراست و پاسداشت اموال و بناهای تاریخی توجه دارند.

وزیر فرهنگ، میراث و جهانگردی ایتالیا عنوان کرد: ما به باغ شاهزاده ماهان رفتیم، این باغ هم برایم جذابیت داشت، تلفیق معماری با طراحی باغ و باغ سازی که بنای زیبایی در باغ ایجاد کرده بودند، من را به یاد طرح های مشابهی انداخت که در ایتالیا داشتیم.

برای تصریح کرد: در شهر کرمان نیز بازدید کوتاهی از بازار کرمان داشتم و به مسجد گنجعلی خان رفتیم که در دوران قدیم شخصی و خصوصی بوده و این مسجد خیلی من را تحت تاثیر قرار داد و هنر متعالی را می توان در آن دید.

وی اذعان داشت: مسجد گنجعلی خان باز هم شاهدی بر این امر است که ایرانی ها فرهنگ و اعتقاد را به شیوه زیبا و درست آن طور که اعتقادات ما است به همدیگر متصل می کنند.

تلاش ایتالیایی ها برای جذب گردشگران خارجی

برای در پاسخ به این سئوال خبرنگار فارس که با توجه به اعتصاب هایی که طی روزهای اخیر در ایتالیا صورت گرفته و موجب فرار گردشگران شده چه برنامه هایی برای جذب توریست دارید، گفت: در واقع دولت ایتالیا در زمان اخیر خیلی تلاش کرده که فرهنگ و گردشگری را به هم نزدیک کند تا برای رشد کشور موثر باشد، من هم درصدد هستم تا برنامه ای برای ترغیب جهانگردان به ایتالیا ترتیب دهم.

وزیر فرهنگ، میراث و جهانگردی ایتالیا تصریح کرد: یکسری قوانین ویژه مسائل فرهنگی و قوانین ویژه جهانگردی در ایتالیا داریم و به طور مثال یک سایت باستانی در جنوب ایتالیا داریم و تلاش می کنیم تا علاوه بر راهکارهایی برای حفظ و پاسداشت این اثر باستانی تسهیلاتی فراهم کنیم که توریست ها راحت تر و آسان تر و بدون مشکل از این سایت بازدید کنند.

برای افزود: پیشنهادی به من داده شده و لطف زیادی کردند که من سفیر بم باشم، اما من خودم را لایق این عنوان نمی دانم و میراث فرهنگی ایران و کرمان قطعا از جایگاه خوبی در میراث جهانی برخوردار است.

وی گفت: در دیداری که با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران داشتم، قرار شد، قراردادهای فرهنگی در زمینه جهانگردی داشته باشیم که جهانگردان به آثار باستانی هر کشوری احترام بگذارند و یاد بگیرند برای پاسداشت این آثار رفتاری داشته باشند که خدشه ای به این آثار وارد نشود.

بناهای تاریخی ایران باید ارزش گذاری شود


برای ادامه داد: اگر دولتمردان با پروژه های دقیق مثل کارهایی که در ارگ بم برای پاسداشت این اثر باستانی انجام شده است، سایر پروژه ها را هم اجرایی کنند، شاهد رویدادهای خوبی در آینده خواهیم بود.

وی ابراز داشت: ایتالیا در بازسازی ارگ بم مشارکت داشت و خبر از نهایی شدن توافقات است تا برنامه های آتی برای ارگ بم مشخص شود.

وزیر فرهنگ، میراث و جهانگردی ایتالیا اظهار کرد: وقتی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران صحبت کردم، صحبت از یکسری قراردادهای فرهنگی در زمینه های مختلف فرهنگی و هنری ازجمله سینما، کتاب، هنرهای معاصر و قراردادهایی در زمینه باستان شناسی و مرمت شد که باید نهایی شود.

برای افزود: بر اساس توافق ها باید کارهای جدید را آغاز کنیم و نیاز به این قراردادها است و ما باید به این قراردادها برسیم و در زمینه ارگ بم هم بر اساس قرارداد باید نحوه همکاری ایتالیا مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: ارزش گذاری بناهای موجود نیز مهم است و این بناها ارزش بالایی دارد.

فعالیت های فرهنگی زمینه ساز آغاز گفتمان ایران و ایتالیا

برای از فعالیت شش هیئت ایتالیایی در ایران خبر داد و ابراز داشت: فرهنگ موضوعی است که دو کشور را می تواند به هم نزدیک کند و فعالیت های مشترک فرهنگی زمینه ساز بستری برای گفتمان بین دو کشور است و قطعا نتیجه ثمربخشی برای دو کشور دارد.

وی گفت: سفری که به ایران داشتم، شاهدی بر این امر است که ما علاقه داریم از طریق فرهنگ گفتمان بین دو کشور ایران و ایتالیا آغاز شود.

این مسئول فرهنگی ایتالیا ادامه داد: در صحبتی که با رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران داشتم بر این موضوع تاکید شد که فقط بحث میراث فرهنگی نیست و در دو پروژه مهم دیگر نیز فعالیت ها را باید گشایش دهیم و آن صنعت جهانگردی و صنایع دستی است.

برای افزود: دوستان ما در ایران من را به چند کارگاه صنایع دستی ایرانی بردند و این صنایع دستی را دیدم و مجذوب کارهای دستی شدم.

ترکیب میراث فرهنگی ملموس و ناملموس توسط ایرانی ها

وی تصریح کرد: موضوع جالب این بود که صنایع دستی ایران را دیدم و از غذاهای خوشمزه ایرانی خوردم و متوجه شدم در ایران میراث فرهنگی ملموس و میراث فرهنگی ناملموس را با هم ترکیب کرده اند.

جذابیت های کرمان حالم را دگرگون کرد

برای اذعان داشت: این مسائلی که در ایران دیدم سبب شد به این موضوع برسم که در غربی هایی که از سفر از ایران به ایتالیا بر می گشتند، سندرمی وجود داشتند و آن بیماری این بود که آنها در برابر زیبایی ها و تمدن غنی که در ایران دیدند، زبانشان قاصر می ماند.

کرمان استان باغ ها است


وی بیان داشت: در برابر این همه جاذبه و زیبایی در کرمان حالم دگرگون شد و در بازدید از باغ شاهزاده تحت تاثیر این فضا قرار گرفتم و اگر بخواهم استان کرمان را در یک جمله خلاصه کنم می گویم « کرمان استان باغ ها است» .

برای عنوان کرد: وقتی در باغ شاهزاده قدم می زدم در این باغ یاد دوران رنسانس خودمان در ایتالیا افتادم، دوران رنسانس دورانی بود که برای زیبایی و فرهنگ و هنر اهمیت قائل می شدند و اینکه تمدن ها و فرهنگ های دیگر را بشناسند، این حس های خوب را این باغ ایرانی برای من ایجاد کرد.

وی گفت: در گیاهان باغ شاهزاده، در آبی که جاری بود و سنگ فرش هایی که وجود داشت، می دیدم که چقدر این زیبایی ها می تواند، ارزش های دوره رنسانس را برای من تداعی کند.

معماری اسلامی انسان را به تفکر دعوت می کند


وزیر فرهنگ، میراث و جهانگردی ایتالیا تصریح کرد: معماری اسلامی انسان را دعوت به تفکر و تعمق می کند و از معنویت و مذهب در مسجد گنجعلی خان کرمان بسیار خوشم آمد و این مکان انسان را به تامل در رابطه خود با خدای خودش وا می دارد.

برای افزود: فرهنگ و بحث های فرهنگی می تواند، زمینه ساز گفتمان باشد.

وی اظهار کرد: من به عنوان سفیر بم باید از بم خوب صحبت کنم و تاکید کنم که بم خرماهای خوشمزه ای دارد که من آنها را خوردم و وقتی به ایتالیا برگردم تا جایی که در توان دارم و به من ارتباط پیدا می کند، این اطلاع رسانی را داشته باشم که ایران، کشور بسیار مهمان نوازی است.

در ایران آزادی وجود دارد


برای تصریح کرد: آزادی در ایران وجود دارد و به راحتی می توان با جوانان تعامل داشت و زمانی که در توییتر و فیس بوک رفتم، دیدم، جوانان ایرانی مطالبی را درباره سفر من گذاشته بودند و مشخص است که به این موضوع توجه دارند.

وی گفت: به جوانان ایتالیایی می گویم ایران مقصد خوب گردشگری است که می توانید به آن سفر کنید و با جوانان دیدار و تعامل داشته باشید.

برای با اشاره به اینکه در زمینه های دیگری هم می توانم برای ایران تبلیغ کنم، گفت: ما می توانیم، تبادل در عرصه سینما و تئاتر داشته باشیم.

وی افزود: ایتالیا و ایران می تواند در همه زمینه های فرهنگی یم تعامل داشته باشند و ما می خواهیم که در نمایشگاه کتاب تهران حضور داشته باشیم.