به گزارش پارس به نقل از فارس، در هفته گذشته در حالی که رئیس جمهور کشورمان برای حضور در نشست داووس به سوئیس رفته بود در حاشیه این سفر چندین گفت وگوی تلویزیونی با رسانه های بین المللی انجام داد. یکی از این مصاحبه ها با خبرنگار شبکه سی ان ان، فرید زکریا بود.

نکته قابل توجه در این مصاحبه این بود که مجری شبکه سی ان ان بر خلاف نُرم های مربوط به مصاحبه با مقامات سیاسی عالی رتبه لباس رسمی نپوشیده بود و با یک لباس فصلی (پولیور با زیپ باز) که به تن داشت در مقابل رئیس جمهور کشورمان نشسته بود.

« علی محمد بیدارمغز» مدرس تشریفات در این باره با اشاره به اینکه لباس رسمی در اجلاس ها و نشست های بین المللی بر اساس نُرم های مربوط به تشریفات، کت و شلواری است که از یک پارچه دوخته شده باشد، تصریح کرد که حتی کت با شلواری که از یک پارچه نباشند در چنین نشست هایی لباس غیررسمی به حساب می آیند.

وی در این باره افزود: یک خبرنگار در چنین برنامه ای می بایست لباس رسمی می پوشید و حتی پوشیدن کت تک هم به نوعی لباس غیررسمی به حساب می آید و قابل پذیرش نیست چه برسد به لباس بافتنی.

سوال اینجاست که آیا فرید زکریا و همکارانش در سی ان ان از این نُرم ها اطلاع نداشته اند یا اینکه برای این مدل لباس پوشیدن حامل پیامی برای مخاطبانشان بوده اند؟ به ویژه اینکه وی در گزارش های قبل و بعد از مصاحبه لباس رسمی پوشیده بود. باید منتظر ماند که فرید زکریا چه پاسخی برای این رفتارش دارد؟

قطعا اولین جوابی که به ذهن متبادر می شود این است که فرید زکریا که چهر ه ای شناخته شده در رسانه های بین المللی است و علاوه بر آن نویسنده ای سرشناس در مطالعات روابط بین الملل است با این رفتار خود قصد بی احترامی به رئیس جمهور کشورمان را داشته و شاید اگر خوشبین باشیم می توانیم برای توجیه بگوئیم خواسته است با حسن روحانی خودمانی تر گفت وگو کند؟ ولی قطعا او به دلیل سرما در استودیو این طور لباس نپوشیده، چون پس از پایان گفت وگو هم با لباس رسمی مقابل دوربین ها آن هم در فضای باز که سرمای بیشتری دارد، حاضر می شود.

سوال اینجاست که اولاً چرا مسئولان مربوط به تشریفات نهاد ریاست جمهوری چنین چیزی را به مجری آمریکایی یادآوری نکرده اند؟

در ضمن باید این سوال را داشته باشیم که چه علاقه وافری وجود دارد که رئیس جمهور و وزیر خارجه کشورمان طی ماه های اخیر چندین بار با شبکه های تلویزیونی آمریکایی از جمله سی ان ان مصاحبه کرده اند که هر کدام دارای حواشی بوده؛ از ماجرای بخشی از ترجمه غلط مصاحبه با کریستین امان پور تا استفاده فرید زکریا از واژه (Regime) « رژیم» در گفت وگو با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در مصاحبه اخیرش که همگی بیانگر نوعی رفتار غیرمتعارف رسانه های آمریکایی به ویژه سی ان ان با مقامات کشورمان است؟

استفاده از واژه « رژیم» توسط فرید زکریا در مقابل جواد ظریف

باید منتظر ماند و دید آیا مسئولان رسانه ای وزارت امور خارجه و نهاد ریاست جمهوری به این رفتار اهانت آمیز آمریکایی ها که در همه جا به اینگونه خصلت خود حتی در بالاترین سطوح شهره هستند، پاسخ می دهند؟ و اینکه آیا مجری سی ان ان یا مسئولان این شبکه از مقامات ایرانی برای این رفتارها عذرخواهی خواهد کرد یا نه؟