به گزارش پارس به نقل از تسنیم، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل امروز پس از دیدار با دوشارت وزیر اسبق امور خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران در خصوص روابط ایران و فرانسه و از سر گرفتن این روابط گفت: ما با جناب آقای دوشارت وزیر امور خارجه اسبق فرانسه سابقه طولانی داریم، به دلیل همکاری هایی که بین ایران و فرانسه در جنگ ۱۶روزه لبنان صورت گرفت بنده و آقای بوشار در دمشق با هم گفت وگوهای متعددی داشتیم.

وی اضافه کرد: بعد از آن واقعه همواره در رابطه ایران و فرانسه و همکاری های بین دو کشور که براساس گفت وگوی من و آقای بوشار رخ داده بود، به عنوان یک مثل خوب برای همکاری مثبت ایران و فرانسه ذکر می شود.

وی با اشاره به مذاکرات امروز خود با دوشارت وزیر اسبق امور خارجه فرانسه اظهار داشت: مهمترین مطلبی که آقای دوشارت مطرح کرد این بود که ما برگردیم به همکاری ایران و فرانسه در رابطه با حل مسئله سوریه و به این باور رسیدیم و قبول داریم ایران و فرانسه با توجه به علاقه مندی مشترک که در سرنوشت مردم سوریه دارند، می توانند با هم همکاری کنند.

ولایتی خاطرنشان کرد: مقدمات کار این طور فراهم شد که بنده از آقای دوشارت دعوت کردم، ایشان هم پذیرفتند و آمدند و مهمترین محوری که مورد بحث ما قرار گرفت اعاده همکاری بین ایران و فرانسه بود.

وی با اشاره به همکاری بین ایران و فرانسه در رابطه با بحران لبنان، یادآور شد: با توجه به تجربه ای که ما در همکاری موفق گذشته در رابطه با بحران لبنان داشتیم، ایشان پیشنهاد داد و بنده هم استقبال کردم و قرار است فردا هم وزیر امور خارجه کشورمان با وی مذاکره ای داشته باشد. ان شاءالله این همکاری جدید ایران و فرانسه بتواند به حل بحران سوریه و حفظ حقوق مردم سوریه کمک کند.

ولایتی تأکید کرد: ما راجع به دخالت تروریست ها و عوامل افراطی گری در منطقه توافق داریم و معتقدیم که اینها باید از منطقه دور شوند و راه حل، راه صلح آمیز است.

وی همچنین با اشاره به عدم حضور ایران در مذاکرات ژنو گفت: اقدام آقای بانکی مون در دعوت مشروط از ایران مبنی بر پذیرش شرایط ژنو۱ که ایران حتی در آن شرکت نداشته، غیرمنطقی بود و بنده مصاحبه کردم و گفتم اگر مشروط به پذیرش ژنو۱ است، ما شرکت نمی کنیم و باید برای مشکل سوریه راه حل پیدا کرد و آن را حل و فصل نمود.

علی اکبر ولایتی در ادامه با تأکید بر غیرمنطقی بودن سازمان ملل در بازپس گیری دعوت از ایران به اجلاس ژنو۲ تصریح کرد: با این دیدگاه و تدبیری که بر روش اقدمات و مذاکرات وجود دارد، مذاکرات ژنو۲ به نتیجه مشخص نخواهد رسید و به احتمال زیاد در دستیابی به اهداف اعلام شده شکست خواهد خورد.

وی همچنین با اشاره به کاهش روابط اقتصادی دو کشور در سال های گذشته گفت: با عنایت به اراده دو طرف در گسترش این روابط، امید داریم با تشکیل هیئتی متشکل از فعالان و کارآفرینان اقتصادی در هفته های آینده شاهد رشد و ارتقای سطح روابط در زمینه های مختلف اقتصاد، به ویژه در زمینه های اقتصادی و صنعتی باشیم.