به گزارش پارس به نقل از فارس، « باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا، هفته گذشته از نمایندگان کنگره درخواست کرده بود تا از وضع تحریم های جدید علیه ایران در حالیکه مذاکرات ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در حال پیشروی است، صرفنظر کنند.

با اینحال نمایندگان کنگره چندان اعتنایی به درخواست های اوباما نکردند و سناتورهای آمریکایی به دنبال افزایش تعداد حامیان طرح تحریم ها علیه ایران در بین سناتورهای آمریکایی شدند تا بتوانند در صورت تصویب چنین طرحی مانع از وتو شدن آن توسط رئیس جمهور شوند.

واشنگتن پست روز چهارشنبه گزارش کرد که « پتی موری» و « الیزابت وارن» ، دو سناتور برجسته کنگره آمریکا اعلام کرده اند با طرحی که به دنبال افزایش تحریم ها علیه برنامه هسته ای ایران است، مخالفند.

به گزارش بی بی سی، با اعلام مخالفت دو عضو دیگر سنای آمریکا با طرح افزایش تحریم های ایران، اکنون احتمال کنار گذاشته شدن این طرح بیشتر شده است.

بر اساس این گزارش، مورِی یک از افراد برجسته و سناتور دموکرات در سنای آمریکا است و به همین علت مخالفت او می تواند بیانگر شکافی جدی در میان دموکرات های کنگره آمریکا بر سر حمایت از این طرح تلقی شود.

گزارش ها حاکی از آن است که هم اکنون، « هری رید» ، رهبر دموکرات های مجلس سنا به همراه پتی موری و دیک دربین از مخالفان سرشناس تصویب تحریم های جدید علیه ایران در میان دموکرات ها هستند و این می تواند احتمال به رأی گذاشته شدن چنین طرحی را به شدت کاهش دهد.

بی بی سی گزارش کرد که موری در نامه ای که در همین رابطه منتشر کرده نوشته است: من هم مانند شما (سناتورها) نگران برنامه هسته ای ایران هستم… و به همین علت هم از توافق (ژنو) خوشحال شدم… معتقدم این توافق و برنامه ۶ ماهه گامی مهم است و باید به دولت فرصت داد تا در پیشبرد و اجرای این توافق نامه حرکت کند.

اوباما هفته گذشته ضمن دفاع از ادامه مذاکرات هسته ای با ایران، بار دیگر از کنگره آمریکا خواست که از وضع تحریم های تازه علیه ایران خودداری کند.

او روز دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد: اکنون وقت آن است که به دیپلمات ها و کارشناس های فنی اجازه بدهیم کارشان را انجام بدهند.

پیش از این اعلام شده بود ۵۹ سناتور آمریکایی پیش نویس طرح تحریمی تازه ای را علیه ایران تدوین کرده اند و قصد دارند به طور احتیاطی آنرا به تصویب برسانند تا در صورت شکست مذاکرات با تهران، تحریم های شدیدتر فوراً علیه ایران اعمال شود اما اوباما هشدار داده بود که مصوبه تحریمی احتمالی را وتو خواهد کرد.