به گزارش پارس به نقل از تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار هیئت پارلمانی مکزیک با اشاره به ظرفیت های فراوان دو کشور برای همکاری نزدیک دوستانه، گفت: نگاه مثبت مردم دو کشور به همکاری های مشترک فی مابین، بستر مساعدی برای ارتقای همه جانبه روابط ایران و مکزیک فراهم آورده است.

وی بر نقش بسیار موثر همکاری های پارلمانی در تقویت و گسترش مناسبات دوستانه دو کشور تاکید کرد و افزود: همکاری های مجالس ایران و مکزیک می تواند از طریق ایجاد شناخت بهتر متقابل پیرامون ظرفیت ها و دیدگاه های دو کشور در عرصه های مختلف در ارتقای سطح مراودات دوستانه بسیار موثر باشد.

رئیس مجلس با ابراز ناخشنودی نسبت به سطح پائین مبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور، تقویت پیوندهای بخش های خصوصی ایران و مکزیک را عامل مهمی در افزایش حجم مبادلات تجاری و اقتصادی فی مابین دانست و تأکید کرد: تقویت ارتباطات بازرگانان ایران و مکزیک در گسترش حجم مبادلات اقتصادی به نفع مردم دو کشور بسیار موثر خواهد بود.

لاریجانی گسترش جریانات افراطی و تندرو را از مشکلات مهم منطقه دانست و گفت: سیاست های قدرت های جهانی در اشغال عراق و افغانستان و نحوه برخورد با بحران سوریه زمینه گسترش حرکت های افراطی در منطقه را به وجود آورد و در عمل به رشد این جریانات کمک کرده است.

در ادامه این دیدار خانم" گابریلا کوئباس" رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس سنای مکزیک با اشاره به قدمت تاریخ، تمدن و فرهنگ دو ملت ایران و مکزیک و تشابهات فراوان دو کشور به ویژه در زمینه فرهنگی، گفت: مکزیک خواستار گسترش روابط دوستانه با ایران به ویژه در عرصه های اقتصادی، فرهنگی و علمی می باشد.

وی با اشاره به تلاش های کشورش برای اصلاحات در بخش های مختلف اقتصادی به ویژه انرژی، به تجارت فراوان ایران در عرصه انرژی اشاره کرد و افزود: دو کشور در بخش انرژی از فرصت های فراوانی برای تبادل تجربه و همکاری مشترک برخوردارند و مکزیک علاقمند به گسترش همکاری ها در این زمینه با ایران است.

رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس سنای مکزیک به پیشرفت های کشورمان در عرصه های مختلف علمی اشاره کرد و یادآور شد: کشورش خواهان همکاری با ایران در عرصه های فناوری های نوین و همکاری های دانشگاهی وعلمی است.