به گزارش پارس به نقل از مهر، پیش از ظهر امروز محمد جواد ظریف در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه سنگال که در ساختمان وزارت امور خارجه برگزار شد درباره دیدار دوجانبه خود با وزیر خارجه سنگال گفت: این دیدار، دیدار خوبی بود و پیرامون مسائل مختلف با هم تبادل نظر کردیم.

وی افزود: سفیر ایران در آینده نزدیک عازم داکار پایتخت سنگال خواهد شد که امیدواریم این حضور به نفع مردم دو کشور بوده و همکاری های بیشتری را زمینه ساز شود؛ گفتگوهای مفیدی برای اعزام سفیر از ایران و حضور جمهوری اسلامی ایران در سنگال انجام دادیم تا دو طرف بتوانند به گسترش روابط کمک کرده و همچنین در آینده ای نزدیک اجلاس مشترک دو کشور برگزار شود؛ حضور وزیر امور خارجه سنگال را به کشورمان خیرمقدم می گویم.

در ادامه وزیر امور خارجه سنگال درباره دیدار با وزیر خارجه کشورمان گفت: این دیدار، دیدار بسیار خوبی بود، جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در منطقه دارد. ما یک دوره قطع روابط دوساله با هم داشتیم که با انتخاب رئیس جمهور جدید سنگال ما فکر کردیم که باید سریعا روابط بین دو کشور را ایجاد کنیم و با درس گرفتن از گذشته بر اساس احترام متقابل به یکدیگر، روابط فیمابین را دوباره ایجاد کنیم تا بر اساس همبستگی بین کشورهای اسلامی، کشورهای عضو سازمان ملل و جنبش غیرمتعهد روابط سازنده برقرار کنیم. ما با ایران در زمینه های مشترکی منافع بسیار داریم.

ظریف ادامه داد: بسیاری از شرکت های ایرانی در سنگال حضور دارند که در زمان از سرگیری روابط در ۶ فوریه ۲۰۱۳ ما متعهد شدیم که روابط دوجانبه دو کشور را مجددا راه اندازی کنیم تا بتوانیم بر مبنای جدید روابط برقرار کنیم.

وی با اشاره به اینکه در موضوعات مختلف روابط خوبی با هم داشتیم ادامه داد: در مسئله فلسطین، سنگال نقش مهمی در حمایت از آرمان های فلسطین ایفا کرده و حمایت قاطعی از ملت و آرمان های فلسطین داشته است.

بنابراین در زمینه مسائل اسلامی همکاری تنگاتنگی داریم که این همکاریها در سازمان ملل هم تنگاتنگ است.

وزیر خارجه سنگال با اشاره به توافقاتی که با وزیر خارجه کشورمان انجام شده، ادامه داد: امیدواریم دورنمای روابط هر چه سریعتر بتواند توسعه همکاری ها در بسیاری از زمینه ها بوده و مشکلات برطرف شود تا ضمن آن زمینه های جدید همکاری نیز برقرار شود.

وی ادامه داد: توافق به دست آمده در زمینه هسته ای بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۱+۵ نشانه خرسندی است و جمهوری اسلامی ایران را ترغیب کردیم که در این زمینه فعالیت های خود را ادامه دهد، باز هم از استقبال گرم شما تشکر می کنیم.