به گزارش پارس ، پروفسور استفان زونز استاد روابط بین الملل دانشگاه سانفرانسیسکو آمریکا در مصاحبه با مهر با اشاره به تلاش گروهی از سناتورهای آمریکایی برای تصویب تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران که به گفته وزیر خارجه ایران مرگ توافق ژنو خواهد بود، به بررسی دلایل تمایل باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا برای مذاکره با ایران پرداخته و گفت: در کشمکش سناتورهای کنگره با اوباما برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران، اوباما برنده خواهد شد. مشروح این گفتگو در زیر آمده است:

  آیا شما فکر می کنید که سرانجام، سناتورهای آمریکایی تحریم های جدید علیه ایران را تصویب کنند؟

پروفسور زونز: خیر، معمولا این رئیسان جمهوری هستند که در چنین کشمکش هایی درباره سیاست خارجی برنده می شوند. حتی اگر آنها لایحه را تصویب کنند رئیس جمهور می تواند آن را وتو کند و از طرفی هم افکار عمومی در آمریکا طرفدار مذاکره است حتی یهودیان جامعه آمریکا هم خواستار مذاکره هستند.

آیا اساسا بین سناتورهای کنگره و دولت اوباما اختلاف واقعی درباره ایران وجود دارد؟

- بله اختلاف وجود دارد. با وجود اینکه هر دوی آنها به دنبال تقویت هژمونی آمریکا در منطقه هستند و هر دو آنها در قبال ایران، استانداردهای دو گانه به کار می برند و هر دوی آنها با ایران خصومت ورزی می کنند، اما اوباما نسبت به سناتورها واقع بین تر است و می داند که ایران یک قدرت عمده منطقه ای است که باید آن را جدی بگیرند. عده ای در کنگره آمریکا به اشتباه فکر می کنند که تهدید نظامی علیه ایران می تواند ایران را وادار به مصالحه کند در حالیکه اوباما می داند که چنین تهدیدهایی فقط اوضاع را بدتر خواند.

عده ای معتقد هستند که تصویب تحریم های جدید علیه ایران در کنگره آمریکا به معنی این خواهد بود که هدف آمریکا تغییرنظام در ایران است. شما در این باره چه فکر می کنید؟ اگر شما هم موافقید به نظر شما تبعات چنین اقدامی چه خواهد بود؟

اکثر افرادی که در دولت آمریکا هستند طرفدار تغییر نظام ایران هستند و بسیاری هم در کنگره قصد دارند آنها را تشویق به این کار کنند، اما باراک اوباما به اندازه کافی واقع بین است و می داند که آمریکا چنین قدرتی را ندارد و آینده نظام ایران در دست خود ایرانی ها است.